1 av 3 nya bilar får underkänt i amerikanskt strålkastartest

I ett strålkastartest utfört av amerikanska Insurance Institute for Highway Safety, eller IIHS, fick en majoritet av de testade bilarna betyget ”Dåligt” eller ”Gränsfall”. 30 medelstora bilar testades, både euopeiska, amerikanska och japanska modeller. Toyota Prius Plus, extrautrustad med LED-strålkastare, var den enda bilen i testet som fick betyget ”Bra”.

Bilarnas strålkastare testas utifrån hur långt synfältet på en mörk väg i teorin bör vara för att föraren ska kunna stanna för ett hinder vid en given hastighet. Alla olika utrustningsnivåer har testats, allt från standard halogen till aktiva LED-strålkastare. Den Toyota Prius som fick bäst betyg var extrautrustad med LED-strålkastare. Med vanliga halogenlysen får samma bil betyget ”Dålig”. Sämst i test var BMW 3-serie i basutförande med halogenlampor. Med de dyraste strålkastarna i tillvalslistan fick samma modell betyget ”Gränsfall”.

Skillnaden i räckvidd mellan bäst och sämst i test.

Skillnaden i räckvidd mellan bäst och sämst i test. Foto: IIHS

I en Toyota Prius Plus med LED-strålkastare inställda på halvljusautomatik är synfältet enligt testet tillräckligt långt för en säker färd i 110 km/h. I BMW 3-serie med halogenstrålkastare kan man inte köra fortare än 55 km/h för att kunna stanna i tid för ett eventuellt hinder.

Här är några modellerna i IIHS test. Alla bilar är utrustade med de bästa tillgängliga strålkastarna i tillvalslistan.

Bra: 
Toyota Prius Plus

Acceptabelt: 
Audi A3
Honda Accord
Mazda 6
Subaru Outback
Volkswagen Passat CC
Volvo S60

Gränsfall:
Audi A4
BMW 2-serie
BMW 3-serie
Subaru Legacy

Dåligt: 
Hyundai Sonata
Kia Optima
Mercedes-Benz C-Class
Mercedes-Benz CLA
Nissan Altima
Volkswagen Passat

Se filmen från IIHS:

1 av 3 nya bilar får underkänt i amerikanskt strålkastartest

I ett strålkastartest utfört av amerikanska Insurance Institute for Highway Safety, eller IIHS, fick en majoritet av de testade bilarna betyget ”Dåligt” eller ”Gränsfall”. 30 medelstora bilar testades, både euopeiska, amerikanska och japanska modeller. Toyota Prius Plus, extrautrustad med LED-strålkastare, var den enda bilen i testet som fick betyget ”Bra”.

Bilarnas strålkastare testas utifrån hur långt synfältet på en mörk väg i teorin bör vara för att föraren ska kunna stanna för ett hinder vid en given hastighet. Alla olika utrustningsnivåer har testats, allt från standard halogen till aktiva LED-strålkastare. Den Toyota Prius som fick bäst betyg var extrautrustad med LED-strålkastare. Med vanliga halogenlysen får samma bil betyget ”Dålig”. Sämst i test var BMW 3-serie i basutförande med halogenlampor. Med de dyraste strålkastarna i tillvalslistan fick samma modell betyget ”Gränsfall”.

Skillnaden i räckvidd mellan bäst och sämst i test.

Skillnaden i räckvidd mellan bäst och sämst i test. Foto: IIHS

I en Toyota Prius Plus med LED-strålkastare inställda på halvljusautomatik är synfältet enligt testet tillräckligt långt för en säker färd i 110 km/h. I BMW 3-serie med halogenstrålkastare kan man inte köra fortare än 55 km/h för att kunna stanna i tid för ett eventuellt hinder.

Här är några modellerna i IIHS test. Alla bilar är utrustade med de bästa tillgängliga strålkastarna i tillvalslistan.

Bra: 
Toyota Prius Plus

Acceptabelt: 
Audi A3
Honda Accord
Mazda 6
Subaru Outback
Volkswagen Passat CC
Volvo S60

Gränsfall:
Audi A4
BMW 2-serie
BMW 3-serie
Subaru Legacy

Dåligt: 
Hyundai Sonata
Kia Optima
Mercedes-Benz C-Class
Mercedes-Benz CLA
Nissan Altima
Volkswagen Passat

Se filmen från IIHS: