224 746 bilar i Sverige berörs av Volkswagen-fusket

Tidigare i dag informerade vi om Volkswagens plan för att lösa problemet med fuskmjukvara i närmare elva miljoner bilar, där flera miljoner rullar i Europa. Då hade vi inga siffror på hur många bilar som berörs i Sverige, men nu har Volkswagen Sverige kommit med den uppgiften.

Efter en intern utvärdering av Volkswagen AG har man kommit fram till att det finns 224 746 bilar i trafik i Sverige som är behäftade med den manipulerade mjukvaran som ger låga utsläpp av kväveoxider vid officiella tester men betydligt högre och olagliga nivåer vid verklig körning.

Fördelningen mellan Volkswagens fyra märken, inklusive transportbilarna, ser ut som följer:

  • Volkswagen Personbilar 104 227
  • Audi 57 367
  • Skoda 28 430
  • Seat 2 162
  • Volkswagen Transportbilar 32 560

När Volkswagens tekniska lösning, som väntas vara klar innan oktober månads utgång, har godkänts kommer berörda bilar med Euro 5-klassade EA189-dieselmotorn att återkallas för åtgärd. Hur denna åtgärd kommer att gå till vet ingen ännu (eventuellt Volkswagen) men sannolikt blir det den mest kostnadseffektiva lösningen, det vill säga en uppdatering av mjukvaran, något som kan komma att äventyra bilarnas prestanda i form av sämre kraft och högre förbrukning samt högre koldioxidutsläpp. Frågan är vad bilägarna skulle säga om en sådan lösning, och vad myndigheterna skulle säga i och med att fordonsskatten bör bli högre i relation till de högre utsläppen. Vad man kan hoppas på är en mjukvara som galant fixar alla parametrar, men är det troligt? Det återstår att se.

LÄS MER: Senaste nytt om dieselgate

224 746 bilar i Sverige berörs av Volkswagen-fusket

Tidigare i dag informerade vi om Volkswagens plan för att lösa problemet med fuskmjukvara i närmare elva miljoner bilar, där flera miljoner rullar i Europa. Då hade vi inga siffror på hur många bilar som berörs i Sverige, men nu har Volkswagen Sverige kommit med den uppgiften.

Efter en intern utvärdering av Volkswagen AG har man kommit fram till att det finns 224 746 bilar i trafik i Sverige som är behäftade med den manipulerade mjukvaran som ger låga utsläpp av kväveoxider vid officiella tester men betydligt högre och olagliga nivåer vid verklig körning.

Fördelningen mellan Volkswagens fyra märken, inklusive transportbilarna, ser ut som följer:

  • Volkswagen Personbilar 104 227
  • Audi 57 367
  • Skoda 28 430
  • Seat 2 162
  • Volkswagen Transportbilar 32 560

När Volkswagens tekniska lösning, som väntas vara klar innan oktober månads utgång, har godkänts kommer berörda bilar med Euro 5-klassade EA189-dieselmotorn att återkallas för åtgärd. Hur denna åtgärd kommer att gå till vet ingen ännu (eventuellt Volkswagen) men sannolikt blir det den mest kostnadseffektiva lösningen, det vill säga en uppdatering av mjukvaran, något som kan komma att äventyra bilarnas prestanda i form av sämre kraft och högre förbrukning samt högre koldioxidutsläpp. Frågan är vad bilägarna skulle säga om en sådan lösning, och vad myndigheterna skulle säga i och med att fordonsskatten bör bli högre i relation till de högre utsläppen. Vad man kan hoppas på är en mjukvara som galant fixar alla parametrar, men är det troligt? Det återstår att se.

LÄS MER: Senaste nytt om dieselgate