40 år sedan BMW:s första konstbil

Den franska racingföraren och konstentusiasten Hervé Poulain var den som för fyrtio år sedan tog initiativet till den första konstbilen. Han tog hjälp av konstnärsvännen Alexander Calder för att applicera sina kreativa talanger på Poulains tävlingsbil, en BMW 3.0 CSL. Med hjälp av Jochen Neerpasch, som då var chef för BMW:s motorsportavdelning, skapades den första konstbilen.

Sedan dess har konstsamlingen byggs på med bilar som BMW M1 designad av Andy Warhol, 320i Turbo skapad av Roy Lichtenstein och senaste bilen M3 GT2 designad av Jeff Koons. Hela samlingen består av 17 unika bilar varav några av dem kommer att ställas ut på olika platser i världen under året. I vanliga fall står bilarna på BMW-museet i München.

40 år sedan BMW:s första konstbil

Den franska racingföraren och konstentusiasten Hervé Poulain var den som för fyrtio år sedan tog initiativet till den första konstbilen. Han tog hjälp av konstnärsvännen Alexander Calder för att applicera sina kreativa talanger på Poulains tävlingsbil, en BMW 3.0 CSL. Med hjälp av Jochen Neerpasch, som då var chef för BMW:s motorsportavdelning, skapades den första konstbilen.

Sedan dess har konstsamlingen byggs på med bilar som BMW M1 designad av Andy Warhol, 320i Turbo skapad av Roy Lichtenstein och senaste bilen M3 GT2 designad av Jeff Koons. Hela samlingen består av 17 unika bilar varav några av dem kommer att ställas ut på olika platser i världen under året. I vanliga fall står bilarna på BMW-museet i München.