90-talets godbitar du önskar att du ägde!

Du tänker kanske Spice Girls, klibbiga lavalampor och actionfilmer med en svettig Nicolas Cage. Vi tänker istället på coola bilar med potentiell värdeökning. För strax innan glättig pop och hårddunkande action blev på högsta mode så ritades en hel del sköna formgivningar i bilvärlden. Sketcher från sent 80-tal och tidigt 90-tal som blev riktiga bilar under 90-talet; avantgarde som ännu inte är upptäckt!

Till skillnad från bilarna som ritades på sena 70-talet och tidiga 80-talet och producerades kort därefter så har 90-talets produktioner krockkuddar, pålitligare elektronik, betydligt vassare motorer, navigation och CD-växlare. En av modellerna har till och med självstängande dörrar. Du kan lätt leva med dessa bilar till vardags om sommarhalvåret. Säg goddag till några sköna 90-talsbilar att på allvar spana in! ..

mb
Mercedes CL 1993-1999
Vårt förstahandsval är kupémodellen på Mercedes S-klass från 90-talet (dock formgiven på 80-talet), flaggskeppsmodellen. Den har under produktionstiden bytt namn inte mindre än två gånger, först SEC, sedan S Coupé för att sedan kallas CL från 1997 årsmodell och framåt. Förändringarna från år till år är dock små och rör främst options så som parkeringssensorer. Från 1996 årsmodell har bilen dock 5-växlad automatlåda som sänkte förbrukningen rejält och gav märkbart bättre skjuts. Detta är en av Bruno Saccos (chefsdesigner på MB vid tiden) mindre uppmärksammade modeller i lyxbilsklassen och vi tycker den är helrätt, särskilt med V8-motorn på 5 liter. En vacker, massiv bil med vasst inre; självstängande dörrar, bältesbetjänter och 0-100 km/h på sju sekunder är några av själen till att köra S-klass i C140-karossen. Den är extremt robust och ser bättre ut i verkligheten än på bild, som alla verkligt fina formgivningar. Och – den har mycket låga produktionssiffror om strax över 20 000 exemplar!

Pris: 50 – 90 000 kr.
Uppskattad värdeökning på 5-10 års sikt: 50-60%
Negativt: Bilen är oerhört välbyggd men med mycket elektronik som idag är gammal, mycket styrdes via en och samma vakuumenhet. Det var en mycket dyr bil, 850 000 kronor och uppåt, vid tiden och service hos Mercedes kan vara kostsam beroende på åtgärd. Rostangrepp är mycket vanligt och fullstämplad servicebok är tyvärr mycket ovanligt. Här är det svårt att hitta rätt exemplar så ge det tid och gå inte på billiga nitar, de är osäljbara.

volvo
Volvo C70 T5 1997-2005
Peter Horbury blev vald till årets bildesigner år 1997. Det blev han på grund utav en riktig stjärnsmäll till design – första generationens Volvo C70. Vi rekommenderar den tokvassa T5:an av den enkla anledningen är att det är denna motor som i kombination med designen lyfter bilen. Inredningen är egentligen inte mycket att hänga i granen och det är heller inte körställningen med den manuella växellådan. Detta är en bil som helt uppenbart konfigurerades för att vara automatväxlad och störst krut lades på utvändig finish. Men denna bil är verkligen fullkomligt genomvacker på utsidan och ett välpolerat exemplar väcker känslor var den än hamnar. Att såga bort taket och göra den till cabriolet sänkte designen rejält (döm själv) och vi vågar gissa på att det är en saffransfärgad kupé med T5-motor som kommer vara den allra mest attraktiva bilen i framtiden. En riktigt kul och fräck bil, kort och gott.

Pris: 25 – 50 000 kr
Uppskattad värdeökning på 5-10 års sikt: 80+ %
Negativt: Bilen har inte den bästa passformen och detaljkvalitén, läckage vid rutor, vinddrag och ojämna dörrar/skuffluckor får du leva med. Särskilt på de tidiga, helt handbyggda exemplaren. Bilen har tendens till att rosta. Många är hårt modifierade. Originalbilar med T5-motor i riktigt bra skick är få men det är en sådan du ska finna.

2003 Jaguar XK8 Coupe.

2003 Jaguar XK8 Coupe.

Jaguar XK 1996-2006
Designern Geoff Lawson lade redan under tidigt 1990-tal grunden till vad som skulle bli kanske Englands mest omtyckta automobila formgivning under årtiondet – Jaguar XK. I likhet med många andra kupéer gjorde det knappast gott att tillverka en cabrioletversion utan det vackra, sluttande taket. Vi satsar därför hellre våra pengar på kupéversionen! Med 90 000 byggda bilar under en tioårsperiod är den egentligen varken ovanlig eller särskilt vanlig. Men elektronikfel och rosten har tagit hårt på dessa modeller och avverkat ett antal. Materialvalen inuti bilen är riktigt vackra och du sitter bekvämt och ombonat, V8-motorerna har skönt ljud och skänker mycket glädje på så väl låg- som högvarv. Priserna varierar stort mellan olika exemplar samt beroende på om modellen är en XK8 eller XKR (mer prestanda). Detta var inte den dyraste bilen som ny i denna lista, den är dock dyrast som begagnad av dessa fem modeller. Vi rekommenderar den dock för att vi är tvärsäkra på att detta är en framtida klassiker, om än på lite längre sikt.

Pris: 100 – 200 000 kr.
Uppskattad värdeökning på 5-10 års sikt: 50 % (för de tidiga exemplaren)
Negativt: Idag är många engelska bilar fullgoda alternativ till tyska. Så var det inte på den här tiden och elektronikfel är vanligt förekommande, så är även rost. Fullstämplad servicebok är inte så ovanligt och det ska du absolut ha. Ett tips är också att köpa en i en attraktiv färg, till exempel blå eller klarröd, då de härliga linjerna verkligen kommer till rätta.

cadillac
Cadillac Eldorado 1992 – 1998
Vårt sista val på denna lista är kanske något oväntat. Och det är just för att det är oväntat som det blir intressant! Cadillac Eldorado var vid denna tid ännu flaggskeppet hos märket med mest standardutrustning och vackraste designen. Amerikanen Dick Ruzzin var chefsdesigner i fallet och bidrog till en oväntad och stark comeback för Cadillac – bilen var både vacker och hade den råstarka Northstar-motorn med åtta cylindrar och 32 ventiler under huven (från 1993 årsmodell och framåt). Ett lyft som kanske går till historien som ett av amerikansk bilindustris största. Bilen saknar dock den kvalité som tyska motsvarigheter har, den saknar också detaljkvalité/passform samt vilar på ett alldeles för mjukt chassi. I kombination med framhjulsdriften gör den bilen närmast oduglig i skarpa svängar. Dock är Eldoradon en intressant och vacker design, ett mästerverk till motor, explosiv men behaglig, som idag sorgligt nog slutat produceras. Eldoradon bjuder även på fin landsvägskomfort och inleder många samtal vid macken.

Pris: 25 – 45 000 kr.
Uppskattad värdeökning på 5-10 års sikt: 30-50 %
Negativt: Detta är tyvärr ingen välbyggd bil och elektronikfel är standard. Nedsliten inredning och utvändig finish likaså. V8:an och den 4-växlade lådan är dock mycket pålitliga men servicebok saknas i 99 procent av fallen. Köp det dyraste och bästa exemplaret och vårda bilen mycket väl.

90-talets godbitar du önskar att du ägde!
0 votes, 0.00 avg. rating (0% score)

Inga kommentarer än.