Alfa Romeo Giulia till Sverige från 305 000 kronor

Från och med den 7 juni 2016 är det öppet för nya mellanklassmodellen Giulia i Alfa Romeo Sveriges orderböcker. Den når dock inte återförsäljarnas bilhallar förrän i september, så vill du ta dig en tur med Giulia innan du bestämmer dig får du snällt vänta ytterligare ett par månader.

Vid lanseringen i Sverige finns det fyra olika motoralternativ, två drivs med bensin och två med diesel. De båda av sistnämnda typ är så kallade JTDM-dieselmotorer på 2,2 liter som ger 150 respektive 180 hästkrafter.
Bensinmotorerna är av två helt olika världar, även om de båda är raska (ett understatement för den ena). Instegsalternativet heter Giulia 2,0 Turbo Super och innehållsdeklarationen säger att det är en tvåliters turbomotor som ger 200 hästkrafter och 330 newtonmeter. När bra grepp förmedlas mellan asfalt och bakdäck gör modellversionen 0-100 km/h på 6,6 sekunder.
Nästa alternativ heter Giulia Q, alltså inte QV, Quadrifoglio (som den heter i utlandet) eller Quadrifoglio Verde som tidigare har kallats för, och bjuder på en 2,9 liter stor V6-motor som har sitt ursprung hos Ferrari. Med 510 hästkrafter och 600 newtonmeter blir det åka av – 0-100 km/h på 3,9 sekunder och toppfart på 307 km/h. Därmed är den snabbare än motståndarbilarna från Tyskland – BMW M3 Sedan och Mercedes-AMG C 63 S.

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio sunset

Giulia finns i tre olika utrustningsnivåer och redan som standardutrustad innehåller den en hel del, även på säkerhetssidan. Bland standardutrustningen hittar vi exempelvis kollisionsvarnare med autobroms, vingelvarnare, elmanövrerade framstolar, regn- och skymningssensorer, farthållare, främre dimljus, eluppvärmd ratt, infotainmentsystem med 6,5-tumsskärm, Bluetooth och körprogramsväljaren Alfa DNA.
I Super- och Q-versionerna är bilarna än mer fullproppade av saker, exempelvis (del)läderklädsel, större fälgar, torque vectoring-teknik (Q), backkamera (Q) och mycket annat. Q-versionen har dessutom läckra detaljer som tak, motorhuv och bakvinge i kolfiber, aktiv aerodynamik i nosen och fyra puffror i rumpan.

Så här ser prisbilden ut:

Giulia 2.2 JTDM 150 hk
305 000 kronor.
Diesel, 6-vxl man, 0-100 km/h 8,4 s, 220 km/h, 109 g/km.

Giulia 2,2 JTDM Super 180 hk
335 000 kronor.
Diesel, 6-vxl man, 0-100 km/h 7,2 s, 230 km/h, 109 g/km.

Giulia 2.2 JTDM Super 180 hk aut
355 000 kronor.
Diesel, 8-vxl aut, 0-100 km/h 7,1 s, 230 km/h, 109 g/km.

Giulia 2,0 Turbo Super 200 hk aut
345 000 kronor.
Bensin, 8-vxl aut, 0-100 km/h 6,6 s, 230 km/h, 138 g/km.

Giulia Q 510 hk
690 000 kronor.
Bensin, 6-vxl man, 0-100 km/h 3,9 s, 307 km/h, 198 g/km.

Missa inte att läsa vår införrapport från provkörningen av Giulia som visar upp en körglad sida.

Alfa Romeo Giulia till Sverige från 305 000 kronor

Från och med den 7 juni 2016 är det öppet för nya mellanklassmodellen Giulia i Alfa Romeo Sveriges orderböcker. Den når dock inte återförsäljarnas bilhallar förrän i september, så vill du ta dig en tur med Giulia innan du bestämmer dig får du snällt vänta ytterligare ett par månader.

Vid lanseringen i Sverige finns det fyra olika motoralternativ, två drivs med bensin och två med diesel. De båda av sistnämnda typ är så kallade JTDM-dieselmotorer på 2,2 liter som ger 150 respektive 180 hästkrafter.
Bensinmotorerna är av två helt olika världar, även om de båda är raska (ett understatement för den ena). Instegsalternativet heter Giulia 2,0 Turbo Super och innehållsdeklarationen säger att det är en tvåliters turbomotor som ger 200 hästkrafter och 330 newtonmeter. När bra grepp förmedlas mellan asfalt och bakdäck gör modellversionen 0-100 km/h på 6,6 sekunder.
Nästa alternativ heter Giulia Q, alltså inte QV, Quadrifoglio (som den heter i utlandet) eller Quadrifoglio Verde som tidigare har kallats för, och bjuder på en 2,9 liter stor V6-motor som har sitt ursprung hos Ferrari. Med 510 hästkrafter och 600 newtonmeter blir det åka av – 0-100 km/h på 3,9 sekunder och toppfart på 307 km/h. Därmed är den snabbare än motståndarbilarna från Tyskland – BMW M3 Sedan och Mercedes-AMG C 63 S.

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio sunset

Giulia finns i tre olika utrustningsnivåer och redan som standardutrustad innehåller den en hel del, även på säkerhetssidan. Bland standardutrustningen hittar vi exempelvis kollisionsvarnare med autobroms, vingelvarnare, elmanövrerade framstolar, regn- och skymningssensorer, farthållare, främre dimljus, eluppvärmd ratt, infotainmentsystem med 6,5-tumsskärm, Bluetooth och körprogramsväljaren Alfa DNA.
I Super- och Q-versionerna är bilarna än mer fullproppade av saker, exempelvis (del)läderklädsel, större fälgar, torque vectoring-teknik (Q), backkamera (Q) och mycket annat. Q-versionen har dessutom läckra detaljer som tak, motorhuv och bakvinge i kolfiber, aktiv aerodynamik i nosen och fyra puffror i rumpan.

Så här ser prisbilden ut:

Giulia 2.2 JTDM 150 hk
305 000 kronor.
Diesel, 6-vxl man, 0-100 km/h 8,4 s, 220 km/h, 109 g/km.

Giulia 2,2 JTDM Super 180 hk
335 000 kronor.
Diesel, 6-vxl man, 0-100 km/h 7,2 s, 230 km/h, 109 g/km.

Giulia 2.2 JTDM Super 180 hk aut
355 000 kronor.
Diesel, 8-vxl aut, 0-100 km/h 7,1 s, 230 km/h, 109 g/km.

Giulia 2,0 Turbo Super 200 hk aut
345 000 kronor.
Bensin, 8-vxl aut, 0-100 km/h 6,6 s, 230 km/h, 138 g/km.

Giulia Q 510 hk
690 000 kronor.
Bensin, 6-vxl man, 0-100 km/h 3,9 s, 307 km/h, 198 g/km.

Missa inte att läsa vår införrapport från provkörningen av Giulia som visar upp en körglad sida.