Alfa Romeo Giulia vann designpris – med svensk hjälp

Tyska biltidningen Auto Bild har med sin utmärkelse ”das Goldene Lenkrad”, Guldratten på svenska, utsett de bästa bilarna för 2016 och i kategorin ”vackraste bilen” segrade Alfa Romeo Giulia.

Tidningen Auto Bilds läsare har tillsammans med en 29 man stark jury bestående av motorfolk utsett vinnarna av utmärkelsen i olika klasser. I juryn märks bland andra andra den svenske racerföraren Mattias Ekström känd från det tyska touringmästerskapet DTM, liksom andra motorsportprofiler som Walter Röhrl and Sébastien Ogier samt designern Andrea Zagato.

Italienarna hoppas mycket på mellanklassaren Giulia. Den har rent av setts som en ”måste-modell” för märket. Även Teknikens Världs testlag har fallit för Giulias design och aura. Men form är inte allt. I våra tester har modellen uppmärksammats för sin direkta styrning och kardanaxel i kolfiber men också fått ris för saker som ojämna köregenskaper och dåliga dieselalternativ.

Övriga vinnare av das Goldene Lenkrad
Små och kompakta bilar: Renault Mégane
Mellanklass och stora bilar: Jaguar XF
Alternativ drivkälla: BMW i3
Lilla suvklassen: Audi Q2
Stora suvklassen: Tesla Model X
Sportbil: Audi A5 Coupé

Utmärkelsen har funnits sedan 1976 och Alfa Romeo har fått priser förr, senast 2011 för annonskampanjen ”I am Giulietta”. Alfa Romeo 147 vann sin klass 2000 och 1995 vann Alfa Romeo GTV coupéklassen.

Alfa Romeo Giulia vann designpris – med svensk hjälp

Tyska biltidningen Auto Bild har med sin utmärkelse ”das Goldene Lenkrad”, Guldratten på svenska, utsett de bästa bilarna för 2016 och i kategorin ”vackraste bilen” segrade Alfa Romeo Giulia.

Tidningen Auto Bilds läsare har tillsammans med en 29 man stark jury bestående av motorfolk utsett vinnarna av utmärkelsen i olika klasser. I juryn märks bland andra andra den svenske racerföraren Mattias Ekström känd från det tyska touringmästerskapet DTM, liksom andra motorsportprofiler som Walter Röhrl and Sébastien Ogier samt designern Andrea Zagato.

Italienarna hoppas mycket på mellanklassaren Giulia. Den har rent av setts som en ”måste-modell” för märket. Även Teknikens Världs testlag har fallit för Giulias design och aura. Men form är inte allt. I våra tester har modellen uppmärksammats för sin direkta styrning och kardanaxel i kolfiber men också fått ris för saker som ojämna köregenskaper och dåliga dieselalternativ.

Övriga vinnare av das Goldene Lenkrad
Små och kompakta bilar: Renault Mégane
Mellanklass och stora bilar: Jaguar XF
Alternativ drivkälla: BMW i3
Lilla suvklassen: Audi Q2
Stora suvklassen: Tesla Model X
Sportbil: Audi A5 Coupé

Utmärkelsen har funnits sedan 1976 och Alfa Romeo har fått priser förr, senast 2011 för annonskampanjen ”I am Giulietta”. Alfa Romeo 147 vann sin klass 2000 och 1995 vann Alfa Romeo GTV coupéklassen.