Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 till Paris

Alfa Romeo Giulia har nyligen lanserats i Sverige. Fyra olika motoralternativ finns att välja mellan; två dieselmaskiner på 2,2 liter med 150 respektive 180 hästkrafter samt en 2,0-liters bensinmotor på 200 hästkrafter och en 2,9-liters V6-maskin med hela 510 hästkrafter – samtliga med bakhjulsdrift. Giulia har alltså ett enormt tomrum mellan 200 till 510 hästkrafter som har flera av er som läser här har noterat. Det ska Alfa Romeo nu åtgärda eftersom de på bilsalongen i Paris i slutet av september (1 oktober för allmänheten) visar upp två högintressanta versioner av modellen som är tänkt att sno kunder från bland annat BMW 3-serie.

Alfa Romeo Giulia Veloce Q4

Alfa Romeo Giulia Veloce är fyrhjulsdriven och med antingen bensin (280 hk) eller diesel (210 hk) i tanken.

De nya Giulia-varianterna har fått tilläggsnamnet Veloce (som på italienska betyder snabb). Den ena har en 2,2-liters dieselspis under huven som ger 210 hästkrafter. Den andra har en 2,0-liters bensinare som med turbohjälp når upp till 280 hästkrafter. Båda dessa Giulia Veloce är standardutrustade med åttastegad automatlåda och Q4-fyrhjulsdrift.

Alfa Romeo bjuder inte på några detaljerade fakta ännu, inte heller några prisuppgifter. De hänvisar till respektive lands officiella Alfa Romeo-sajt, men på den svenska ekar det tomt om Veloce-varianterna av Giulia. De ska dock vara beställbara från och med den 29 september.

Alfa Romeo Giulia Advanced Efficiency

Nästa år kommer snålversionen Alfa Romeo Giulia Advanced Efficiency.

Under början av 2017 lanseras ytterligare en Giulia-variant kallad Advanced Efficiency. Som namnet avslöjar är det en snålvariant med 180-hästarsdieseln under huven där den är sammankopplad med den åttastegade automatlådan. 0,42 liter diesel per mil och 99 gram koldioxid per kilometer skriver Alfa Romeo att den nöjer sig med.