Alla Tesla-bilar får mer avancerad teknik för självkörning

Redan för några veckor sedan fick vi informationen att Tesla har något stort på gång, något som skulle presenteras den 17 oktober. En pickup, en skåpbil och en minibuss handlade det som enligt förhandsspekulationerna. Förväntningarna vara stora och större blev de när det för ett par dagar sedan meddelades att presentationen blev uppskjuten till i dag. Någonting var med andra ord inte helt klart hos den nya modellen…

Men någon ny modell handlar det inte om. Teslas nyhet består i stället av deras självkörande teknik i bilarna, vilket i sig inte är så lite det.
Det är framför allt hårdvaran i samtliga Teslas modeller, inklusive kommande Model 3, som har uppgraderats kraftigt för att göra den autonoma körningen mer avancerad och säkert och – till slut – göra bilarna fullständigt självkörande, så kallad Level 5-autonom körning (högsta nivån). De bilar som tillverkas från och med i dag får den nya hårdvaran som inte är applicerbar på redan tillverkade Tesla-bilar.

Tesla autonom

Den nya hårdvaran, som enligt Tesla bjuder på en säkerhetsnivå som är väsentlig högre än den för en mänsklig förare, består i tolv nya ultraljudssensorer som kan upptäcka objekt på nästan dubbelt så långt avstånd jämfört med tidigare, åtta avancerade kameror för total runtomsikt över 360 grader upp till 250 meter från bilen, en ny radarsensor i fronten som med redundant information ska vara stabilare och säkrare samtidigt som den kan se genom kraftigt regn och dimma. Den ska till och med kunna se igenom framförvarande fordon. Sist men inte minst är datorn som hanterar all från sensor- och radarinformation kraftigt uppgraderad. Över 40 gånger snabbare än sin föregångare sägs den vara.

”Detta system ger en bild av världen som en ensam förare inte kan få tillgång till, det ser i alla riktningar samtidigt och på våglängder som går långt utöver de mänskliga sinnena”, skriver Tesla.

I nuläget finns det en nackdel med uppgraderingen av hårdvaran och det är att mjukvaran inte riktigt hänger med. Bilar som levereras med nya hårdvaran kommer inte att ha samma semiautonoma Autopilot-funktion som i dag med filhållningsassistans, autobroms och kollisionsvarnare. Vid en senare OTA-uppdatering kommer mjukvaran att uppdateras till att innehålla funktionerna och för att – till slut – vara redo att nå Level 5 (i dag ligger Tesla i gränslandet mellan Level 2 och 3). När det sistnämnda äger rum låter vi vara osagt, men nu sägs i alla fall bilarna hårdvarumässigt förberedda.

Alla Tesla-bilar får mer avancerad teknik för självkörning

Redan för några veckor sedan fick vi informationen att Tesla har något stort på gång, något som skulle presenteras den 17 oktober. En pickup, en skåpbil och en minibuss handlade det som enligt förhandsspekulationerna. Förväntningarna vara stora och större blev de när det för ett par dagar sedan meddelades att presentationen blev uppskjuten till i dag. Någonting var med andra ord inte helt klart hos den nya modellen…

Men någon ny modell handlar det inte om. Teslas nyhet består i stället av deras självkörande teknik i bilarna, vilket i sig inte är så lite det.
Det är framför allt hårdvaran i samtliga Teslas modeller, inklusive kommande Model 3, som har uppgraderats kraftigt för att göra den autonoma körningen mer avancerad och säkert och – till slut – göra bilarna fullständigt självkörande, så kallad Level 5-autonom körning (högsta nivån). De bilar som tillverkas från och med i dag får den nya hårdvaran som inte är applicerbar på redan tillverkade Tesla-bilar.

Tesla autonom

Den nya hårdvaran, som enligt Tesla bjuder på en säkerhetsnivå som är väsentlig högre än den för en mänsklig förare, består i tolv nya ultraljudssensorer som kan upptäcka objekt på nästan dubbelt så långt avstånd jämfört med tidigare, åtta avancerade kameror för total runtomsikt över 360 grader upp till 250 meter från bilen, en ny radarsensor i fronten som med redundant information ska vara stabilare och säkrare samtidigt som den kan se genom kraftigt regn och dimma. Den ska till och med kunna se igenom framförvarande fordon. Sist men inte minst är datorn som hanterar all från sensor- och radarinformation kraftigt uppgraderad. Över 40 gånger snabbare än sin föregångare sägs den vara.

”Detta system ger en bild av världen som en ensam förare inte kan få tillgång till, det ser i alla riktningar samtidigt och på våglängder som går långt utöver de mänskliga sinnena”, skriver Tesla.

I nuläget finns det en nackdel med uppgraderingen av hårdvaran och det är att mjukvaran inte riktigt hänger med. Bilar som levereras med nya hårdvaran kommer inte att ha samma semiautonoma Autopilot-funktion som i dag med filhållningsassistans, autobroms och kollisionsvarnare. Vid en senare OTA-uppdatering kommer mjukvaran att uppdateras till att innehålla funktionerna och för att – till slut – vara redo att nå Level 5 (i dag ligger Tesla i gränslandet mellan Level 2 och 3). När det sistnämnda äger rum låter vi vara osagt, men nu sägs i alla fall bilarna hårdvarumässigt förberedda.

Alla Tesla-bilar får mer avancerad teknik för självkörning

Redan för några veckor sedan fick vi informationen att Tesla har något stort på gång, något som skulle presenteras den 17 oktober. En pickup, en skåpbil och en minibuss handlade det som enligt förhandsspekulationerna. Förväntningarna vara stora och större blev de när det för ett par dagar sedan meddelades att presentationen blev uppskjuten till i dag. Någonting var med andra ord inte helt klart hos den nya modellen…

Men någon ny modell handlar det inte om. Teslas nyhet består i stället av deras självkörande teknik i bilarna, vilket i sig inte är så lite det.
Det är framför allt hårdvaran i samtliga Teslas modeller, inklusive kommande Model 3, som har uppgraderats kraftigt för att göra den autonoma körningen mer avancerad och säkert och – till slut – göra bilarna fullständigt självkörande, så kallad Level 5-autonom körning (högsta nivån). De bilar som tillverkas från och med i dag får den nya hårdvaran som inte är applicerbar på redan tillverkade Tesla-bilar.

Tesla autonom

Den nya hårdvaran, som enligt Tesla bjuder på en säkerhetsnivå som är väsentlig högre än den för en mänsklig förare, består i tolv nya ultraljudssensorer som kan upptäcka objekt på nästan dubbelt så långt avstånd jämfört med tidigare, åtta avancerade kameror för total runtomsikt över 360 grader upp till 250 meter från bilen, en ny radarsensor i fronten som med redundant information ska vara stabilare och säkrare samtidigt som den kan se genom kraftigt regn och dimma. Den ska till och med kunna se igenom framförvarande fordon. Sist men inte minst är datorn som hanterar all från sensor- och radarinformation kraftigt uppgraderad. Över 40 gånger snabbare än sin föregångare sägs den vara.

”Detta system ger en bild av världen som en ensam förare inte kan få tillgång till, det ser i alla riktningar samtidigt och på våglängder som går långt utöver de mänskliga sinnena”, skriver Tesla.

I nuläget finns det en nackdel med uppgraderingen av hårdvaran och det är att mjukvaran inte riktigt hänger med. Bilar som levereras med nya hårdvaran kommer inte att ha samma semiautonoma Autopilot-funktion som i dag med filhållningsassistans, autobroms och kollisionsvarnare. Vid en senare OTA-uppdatering kommer mjukvaran att uppdateras till att innehålla funktionerna och för att – till slut – vara redo att nå Level 5 (i dag ligger Tesla i gränslandet mellan Level 2 och 3). När det sistnämnda äger rum låter vi vara osagt, men nu sägs i alla fall bilarna hårdvarumässigt förberedda.