Allt fler kör med vinterdäck på sommaren

Denna vecka genomför Nationalföreningen för Trafiksäkerhetens Främjande, NTF, en landsomfattande däckrazzia för att kontrollera skicket på bilars däck. Man kommer bland annat att kontrollera lufttryck och slitage.
Att man väljer att placera däckrazzian just nu när sommaren börjar övergå till höst beror till stor del på att många bilister inte byter ut slitna sommardäck eftersom ”det ändå strax är dags för byte till vinterdäck”.

De senaste årets däckrazzior har dessutom uppdagat ett icke önskvärt beteende hos många bilister. Det blir nämligen allt vanligare att köra med dubbfria vinterdäck på sommaren. Enligt Däckrazzia, som är en sammanslutning mellan Polisen, Energimyndigheten, Däckbranschens informationsråd, NTF, Bilprovningen och VTI, körde fem procent av de svenska bilarna vid förra årets razzia med vinterdäck. Så hög andel har aldrig tidigare uppmätts. Året dessförinnan, 2013, var motsvarande siffra 3,6 procent.
Kontrollerna visar också att vinterdäck på sommaren är vanligare på äldre bilar. 7,4 procent av bilarna som är tio år eller äldre körde förra året med vinterdäck på sommarhalvåret, en siffra som även den har ökat under åren.
Vi får hoppas att årets däckrazzia bjuder på ett trendbrott, men statistiken talar tyvärr mot ett sådant.

Efter den 15 april varje år är det förbjudet att köra med dubbdäck i Sverige, om inte vinterväglag råder. Däremot är det lagligt att fortsatt köra med dubbfria vinterdäck, så kallade friktionsdäck. Men det är aldrig att rekommendera. Vi på Teknikens Värld har under många år propagerat för att köra med sommardäck på sommaren och Statens väg- och transportinstitut, VTI, genomförde i våras en stor studie som bevisar att sommardäck är överlägsna dubbfria vinterdäck på både torrt och vått underlag.

När VTI ställde fem sommardäck mot fem dubbfria vinterdäck mot varandra på testbanan visade det sig bland annat att bromssträckan för vinterdäcken är i genomsnitt 15 procent längre på torr asfalt. På våt asfalt är bromssträckan hela 20 procent längre.
Tänk på att 7-8 meter längre bromssträcka, som vinterdäck på sommaren innebär, kan vara skillnaden mellan liv och död.
Vinterdäck på sommaren är dessutom betydligt sämre än sommardäck vid en undanmanöver där man som förare måste väja för något, kanske ett barn eller en älg som ger sig ut på vägen framför bilen.

Kör därför aldrig med dubbfria vinterdäck på sommaren! Hjälp till att bryta den negativa trenden med allt fler vinterdäck under sommarhalvåret – välj sommardäck.