Äntligen lyssnar OKQ8 – ändrar den diesel som förstör bränslefilter

Många bilister som tankar på OKQ8 har hört av sig till Teknikens Värld på grund av igensatta bränslefilter på sina dieselbilar. Det är OKQ8:s RME-diesel som har varit boven i dramat och extra utsatta verkar Kia-ägarna ha varit, men också ägare av Volvo, Jaguar, Land Rover, Ford och Opel har drabbats av extra verkstadskostnader på grund av den ”miljövänliga” dieseln med en inblandning av rapsmetylester. Med igensatt bränslefilter har bilen främst upplevts som kraftlös men kan också ha vägrat att starta. Det har till och med rapporterats om bilar som stannat mitt under körning.

I slutet av förra året viftade OKQ8 bort problemen med att säga att de följer uppsatta standarder för diesel i både Sverige och Europa. Ändå försökte man tillmötesgå dieselkunderna genom att sänka andelen rapsmetylester, RME, i dieseln från sju till fem procent.

Men efter massiv kritik från kunder, från Kia och från bilbranschens organisation Bil Sweden gör OKQ8 nu äntligen en helomvändning.
Till SvD säger drivmedelsstationskedjan att man från och med denna vecka har påbörjat tillsättningen av ett additiv i diesel, likt andra drivmedelsbolag redan gör. Tillsatsen sägs rengöra bränslet på ett effektivare sätt.

På vissa OKQ8-stationer runt om i landet tas RME-dieseln bort helt i väntan på additivet.