Audi Q7 e-tron med ny blandning – Volvo XC90:s största konkurrent

Nya Audi Q7 hade världspremiär på bilsalongen i Detroit i början av året. Förutom ett par olika bensin- och dieselmotoralternativ visades nya Q7 också upp som laddhybrid – Q7 e-tron quattro. I den arbetar en V6-diesel tillsammans med en elmotor.

På bilsalongen i kinesiska Shanghai nästa vecka visar Audi upp ytterligare en Q7 e-tron quattro, men denna gång rör det sig om kombinationen bensin och elektricitet. Elmotorn är densamma som i den dieseldrivna varianten, det vill säga på 128 hästkrafter och 350 newtonmeter. Den är sitter integrerad i den åttastegade tiptronic-lådan.
I stället för dieselmotorn har en tvåliters TFSI-motor tagit plats. Den ger 252 hästkrafter och 370 newtonmeter.
Tillsammans står de för ett maximalt effektuttag på 367 hästkrafter och 700 newtonmeter, vilket kan jämföras med dieselversionens 373 hästkrafter och 700 newtonmeter.
Enligt den kinesiska körcykeln för laddhybrider förbrukar Q7 e-tron 2,0 TFSI quattro 0,25 liter bensin per mil vilket motsvarar under 60 gram koldioxid per kilometer (drygt 58 gram räknar vi ut det till). Motsvarande siffror för Q7 e-tron quattro med dieselmotor under huven är 0,17 liter per mil och under 50 gram per kilometer (45 gram enligt våra beräkningar). Dock är dieselversionens siffror inte enligt den kinesiska körcykeln för laddhybrider.

Audi Q7 e-tron 2.0 TFSI quattro

Det finns en tydlig huvudkonkurrent till nya Audi Q7 e-tron 2,0 TFSI quattro och den är svensk. Nya Volvo XC90 T8 Twin Engine (provkörning och film på länken) som även den säljs i Kina (och övriga världen), har 400 hästkrafter som plockas ur en liknande drivlinekonfiguration. Den drar lika mycket och släpper ut nästan lika mycket som Audin – 0,25 liter per mil och 59 gram per kilometer (dock inte uppmätta i samma körcykel). Men Volvon har 33 extra hästkrafter.
De är båda jämnsnabba 0-100 km/h: 5,9 sekunder för både Audin och Volvon.

Audis litiumjonbatterier med 17,3 kilowatts kapacitet sägs räcka till körning på enbart el i upp till 5,3 mil (Volvo uppger över fyra mil för XC90). Total räckvidd vid full tank är 102 mil. Därefter gäller det att tanka, vilket går på några minuter, eller ladda batterierna via ett vägguttag, vilket tar 2,5 timme som snabbast.

Även om Audi Q7 e-tron 2,0 TFSI quattro får ses som XC90 T8 Twin Engines absoluta huvudkonkurrent i laddhybridsegmentet för suvar så har Volvon en fördel, som vi nämnde ovan. Den säljs över hela världen. Audin är utvecklad för och ska endast säljas i Kina, Japan och Singapore.