Audi skapade Volkswagens fuskande programvara

I september förra året blev det allmänt känt att Volkswagen-koncernen under flera år fuskat med utsläppen av kväveoxider (NOx) på miljontals bilar. Så fort uppgifterna blev publika gick Volkswagen ut med ett erkännande och sedan dess har turerna och frågorna varit många. Ett par av frågorna har varit hur Volkswagen kom fram till fusket och när det hela tog sin början.

Nu får vi svar på dessa båda frågetecken tack vare nya uppgifter i tyska tidningen Handelsblatt som nyhetsbyrån Reuters i sin tur återger. Enligt de nya uppgifterna utvecklades mjukvaran som lurar mätutrustningen vid utsläppstester, genom att stänga av olika funktioner i motorn, redan under 1999 – av Audi.

Audi verkar inte ha använt sig av fuskprogramvaran utan det var först sex år senare när Volkswagens ingenjörer inte lyckades att få ned NOx-utsläppen till lagliga nivåer som den implementerades i bilarna. På så vis lyckades man lura utsläppstester när modeller från Volkswagen, Audi, Skoda och Seat mättes officiellt. Bilarna blev godkända på falska grunder.

Varken Audi eller Volkswagen vill kommentera de nya uppgifterna.

Audi skapade Volkswagens fuskande programvara

I september förra året blev det allmänt känt att Volkswagen-koncernen under flera år fuskat med utsläppen av kväveoxider (NOx) på miljontals bilar. Så fort uppgifterna blev publika gick Volkswagen ut med ett erkännande och sedan dess har turerna och frågorna varit många. Ett par av frågorna har varit hur Volkswagen kom fram till fusket och när det hela tog sin början.

Nu får vi svar på dessa båda frågetecken tack vare nya uppgifter i tyska tidningen Handelsblatt som nyhetsbyrån Reuters i sin tur återger. Enligt de nya uppgifterna utvecklades mjukvaran som lurar mätutrustningen vid utsläppstester, genom att stänga av olika funktioner i motorn, redan under 1999 – av Audi.

Audi verkar inte ha använt sig av fuskprogramvaran utan det var först sex år senare när Volkswagens ingenjörer inte lyckades att få ned NOx-utsläppen till lagliga nivåer som den implementerades i bilarna. På så vis lyckades man lura utsläppstester när modeller från Volkswagen, Audi, Skoda och Seat mättes officiellt. Bilarna blev godkända på falska grunder.

Varken Audi eller Volkswagen vill kommentera de nya uppgifterna.