Audi visar nya TT RS – med OLED-bakljus

Det är snart två år sedan nya Audi TT, generation tre, presenterades. Då presenterades även dagens värstingversion TTS, men en ännu värre version är på ingång – TT RS.
Det är inte dags för avtäckning riktigt än, men på teknikmässan CES 2016 till Las Vegas har Audi faktiskt plockat med sig nya TT RS rumpa. Inte för att visa upp själva bakdelen, utan för att demonstrera de nya bakljusen som kommer att finnas till modellen när den lanseras.

Till skillnad från TT:s och TTS LED-bakljus får TT RS, om man lägger till lite extra pengar, OLED-bakljus. Det är en teknik där tunna kolbaserade plastfilmer är placerade mellan två elektroder där minst en är transparent. OLED-tekniken möjliggör extremt tunna lysdiodytor (hur tunna ser du i filmen ovan) som dessutom är böjbara. Det ger ljusformgivarna enorma möjligheter att skapa vad de vill.

BMW var först ut med OLED-bakljus på en produktionsbil, nämligen M4 GTS. På förra årets CES-mässa genomförde BMW en omtalad presentation för att visa upp både OLED-bakljusen och laserstrålkastarna.
När TT RS lanseras blir den sannolikt bil nummer två i världen med tekniken i bakljusen.

Nya TT RS väntas behålla turbofemman från tidigare men i uppdaterat utförande à la RS3 Sportback. Men i stället för 367 hästkrafter väntas TT RS bjuda på uppemot 400 hästkrafter.

I filmen ovan får vi se när tyska Auto Bild kikar närmare på nya TT RS OLED-bakljus.

Audi visar nya TT RS – med OLED-bakljus

Det är snart två år sedan nya Audi TT, generation tre, presenterades. Då presenterades även dagens värstingversion TTS, men en ännu värre version är på ingång – TT RS.
Det är inte dags för avtäckning riktigt än, men på teknikmässan CES 2016 till Las Vegas har Audi faktiskt plockat med sig nya TT RS rumpa. Inte för att visa upp själva bakdelen, utan för att demonstrera de nya bakljusen som kommer att finnas till modellen när den lanseras.

Till skillnad från TT:s och TTS LED-bakljus får TT RS, om man lägger till lite extra pengar, OLED-bakljus. Det är en teknik där tunna kolbaserade plastfilmer är placerade mellan två elektroder där minst en är transparent. OLED-tekniken möjliggör extremt tunna lysdiodytor (hur tunna ser du i filmen ovan) som dessutom är böjbara. Det ger ljusformgivarna enorma möjligheter att skapa vad de vill.

BMW var först ut med OLED-bakljus på en produktionsbil, nämligen M4 GTS. På förra årets CES-mässa genomförde BMW en omtalad presentation för att visa upp både OLED-bakljusen och laserstrålkastarna.
När TT RS lanseras blir den sannolikt bil nummer två i världen med tekniken i bakljusen.

Nya TT RS väntas behålla turbofemman från tidigare men i uppdaterat utförande à la RS3 Sportback. Men i stället för 367 hästkrafter väntas TT RS bjuda på uppemot 400 hästkrafter.

I filmen ovan får vi se när tyska Auto Bild kikar närmare på nya TT RS OLED-bakljus.