Autobroms minskar risken för kollision med 45 procent

If och Volvia, som sedan 2001 ingår i If-koncernen, har analyserat data från Volvo-bilar av årsmodell 2007-2014 som är eller har varit i trafik i Sverige. Ur den insamlade informationen har man sedan kunnat räkna fram att antalet kollisioner vid så kallade upphinnandesituationer (kollision bakifrån) minskar med minst 38 procent om bilen är utrustad med kollisionsvarning (varnar med ljud- och/eller ljussignal), automatiskt bromssystem (ofta kallad autobroms, dvs bilen bromsar själv om risk för kollision föreligger) samt adaptiv farthållare (farthållare som håller konstant avstånd till framförvarande fordon). Detta i jämförelse med bilar som inte har nämnda säkerhetssystem.

Av de undersökta Volvo-bilar med City Safety, Volvos samlingsnamn för alla autobromsfunktioner, av senaste generation uppvisades en kollisionsreducering med hela 45 procent.

Om kollision ändå inträffar, trots systemen, förväntas skador på både person och fordon vara lindrigare tack vare mildare sammanstötningar.

– Det är tydligt att utvecklingen går framåt och att systemen blir allt mer effektiva. De är viktiga komponenter i arbetet med att nå nollvisionen, säger Irene Isaksson-Hellman, trafikforskare på If, och ansvarig för studien.

Flera biltillverkare i dag erbjuder olika typer av kollisionsvarningssystem och autobromsfunktioner till sina modeller. Vissa har funktionerna som standard, exempelvis Skoda och Volvo, medan det hos andra finns som tillval.

Kanske läge för försäkringsbolagen att sänka premierna för dem med bilar med dessa system och funktioner?