Autoliv ett steg närmare Takata-övertagande

Takatas framtid hänger på en skör tråd efter att deras krockkuddar har visat sig vara livsfarliga. Minst 17 personer runt om i världen har dött och över 100 har skadats när krockkuddarna vid kollision skjutit ut metallsplitter som träffat människorna i bilarna. Skandalen kommer att ekonomiskt sluka Takata som dessutom aldrig lär kunna återupprätta sitt anseende i branschen efter att det avslöjats att grunden till deras farliga krockkuddar är ekonomiska genvägar – farliga genvägar som även många biltillverkare kände till, dock utan att bry sig.

Enda utvägen för familjeägda Takata är att säljas (för en förmodad spottstyver) och nu står det klart att försäljningsprocessen är på väg in i slutförhandlingar och att två intressenter kvarstår. Den ena är kinesiska säkerhetsföretaget Key Safety Systems och den andra är svenska Autoliv som anses vara världens främsta aktör i branschen.

Att det är just Key Safety Systems och Autoliv som är kvar som intressenter är ingen slump eftersom båda anses ha den tekniska expertis som behövs för ett övertagande samt att biltillverkare ser dem som goda förutsättningar för att sänka kostnader och höja kvaliteten.

Den intressent som tar över Takata kommer att mötas av många års arbete att åtgärda den skada som Takata lyckats ställa till med. Redan har tiotals miljoner bilar utrustade med Takata-krockkuddar återkallats och än kvarstår åtskilliga miljontals bilar som måste återkallas. Det pratas om över 100 miljoner bilar som måste få krockkuddarna utbytta.

Förutom Key Safety Systems finns det också konkurrensmyndigheter som kan sätta käppar i hjulen för Autoliv. Tar det svenska säkerhetsföretaget med bas (för krockkuddetillverkning mm) i Vårgårda ta över Takata skulle Autoliv kontrollera över hälften av den globala marknaden för krockkuddar. Det är inte helt populärt sett ur ett konkurrensperspektiv.