Autonom flygtaxi med Uber

Inom en inte allt för avlägsen framtid vill taxibolaget Uber kunna erbjuda autonoma taxiresor i luften. Fördelarna är många hävdar företagets produktchef Jeff Holden. Restider kortas och blir säkrare. I förhållande till vägtrafik behövs dessutom väldigt lite för att bygga upp en infrastruktur. Inga vägar, tunnlar eller broar måste byggas.

Dock saknas det ett lämpligt fordon och det är bara att hålla med på den punkten. Den flygande bilen var något vi på Teknikens Värld tröttnade att skriva om redan på 1960-talet. Ännu i dag har ingen lyckats bygga något som skulle kunna fylla Ubers ”lucka” i planerna, även om de själva hävdar att det finns ”många ambitiösa aktörer på marknaden.” Kanske Uber syftar på Terrafugia, Skyrunner eller slovakiska AeroMobil 3.0 – tre olika flygbilar som vi tidigare skrivit om.
Det enda fordon som i dag skulle fungera är helikoptern menar man, men den är för bullrig, miljövidrig och dyr. Ubers fordon, kallat VTO (Vertical Take-off and Landing) ska vara tyst och miljövänlig. Och på sikt bli billigare än en bil. Att flygfordon i dag är dyra har med produktionsvolym att göra hävdar man.

Andra problem, utom de rent tekniska, som kan dyka upp innan den flygande taxibilen blir verklighet rör bland annat certifikat och trafikövervakning.

Med alla bitar på plats skulle den autonoma taxiflygmaskinen var möjlig redan nästa årtionde. Mer jordnära är företagets nya samarbete med Volvo om att ta fram en förarlös taxibil – på marken.