Även Ford dissar japanska krockkuddetillverkaren Takata

Honda var först ut, därefter följde Toyota och Mazda. Senast var det Nissan som tackade för sig. Nu går Ford samma väg, det vill säga väljer en annan krockkuddetillverkare än japanska Takata. Ford meddelande tidigare i dag att de helt slutar att använda Takatas ammoniumnitratbaserad krockkuddar, den typ som har orsakat minst åtta dödsfall och över hundra personskador, bland annat av splitter som sprids i kupén när kuddarna utlöses. Ford lämnade dock en lucka öppen för att i framtiden fortsätta göra affärer med den japanska säkerhetstillbehörstillverkaren.

Ford, som är en av tolv drabbade biltillverkare världen över, har hittills återkallat drygt 1,5 miljoner bilar på grund av Takatas undermåliga krockkuddar.

Takata har i USA ådömts att betala motsvarande 610 miljoner kronor i böter för felet som de tydligen ska ha känt till men misslyckats att upplysa världen om. De ska påbörja en utfasning av ammoniumnitratbaserade krockkuddar och kommer de närmaste fem åren att bevakas av amerikanska myndigheter. Om Takata inte följer reglerna i framtiden ökar bötesbeloppet med ytterligare 1,1 miljarder kronor.

Takatas problem kan bli autoliv. Bra för svensk industri, i synnerhet industrin i Vårgårda.

Även Ford dissar japanska krockkuddetillverkaren Takata

Honda var först ut, därefter följde Toyota och Mazda. Senast var det Nissan som tackade för sig. Nu går Ford samma väg, det vill säga väljer en annan krockkuddetillverkare än japanska Takata. Ford meddelande tidigare i dag att de helt slutar att använda Takatas ammoniumnitratbaserad krockkuddar, den typ som har orsakat minst åtta dödsfall och över hundra personskador, bland annat av splitter som sprids i kupén när kuddarna utlöses. Ford lämnade dock en lucka öppen för att i framtiden fortsätta göra affärer med den japanska säkerhetstillbehörstillverkaren.

Ford, som är en av tolv drabbade biltillverkare världen över, har hittills återkallat drygt 1,5 miljoner bilar på grund av Takatas undermåliga krockkuddar.

Takata har i USA ådömts att betala motsvarande 610 miljoner kronor i böter för felet som de tydligen ska ha känt till men misslyckats att upplysa världen om. De ska påbörja en utfasning av ammoniumnitratbaserade krockkuddar och kommer de närmaste fem åren att bevakas av amerikanska myndigheter. Om Takata inte följer reglerna i framtiden ökar bötesbeloppet med ytterligare 1,1 miljarder kronor.

Takatas problem kan bli autoliv. Bra för svensk industri, i synnerhet industrin i Vårgårda.