Bentley

Bentley

Med klassiska proportioner

Få har nog undgått det historiska citatet "världens snabbaste lok" Det var ingen mindre än Ettore Bugatti som med en smula sarkasm spydde ur sig orden en gång för längesedan. Den italienska designer Ettore hade inte mycket till övers för tunga sedaner. Bentley var visserligen både stor, kraftfull och mer lämpad för motorvägsexpress än att köra i sick-sack. Men tiderna har ändrats nu.

Drömmen om Bentley startade 1919 och två år senare var den första bilen startklar. Märket var inte alltid lika förmöget och på grund av dåtidens brist på medel ingick Bentley partnerskap med en förmögen miljonär och racingförare, Woolf Bernato, som stod för utvecklingspengarna. Modellerna tog sin plats i finrummen tack vara framgångarna som "Bentley Boys" skapade i Le Mans 24-timmars race då bilarna plockade hem pokaler och blev kända för sin uthållighet.

Bentley idag är en renodlad lyxbil utan kompromisser. Med, ett tankesätt som till synes verkar lyda "money is no option", har Bentley idag bilar vars prislappar slår det mesta i standardbilsväg. Men det gör även styrkan för klassen. Stora sedan Bentley Mulsanne fungerar som flaggskeppet med en 6,7-liters V8-motor och fantastiskt maxvidmoment om hela 1.020 Nm. En annan figur är Bentley Brooklands med klassiska engelska proportioner, världens största serieproducerade kupé 2010.

Den svenska begagnatmarknaden består idag av en del modeller från 1980-talet, däribland stora sedanen Bentley Eight samt också nyare bilar som Bentley Continental i olika versioner. Ingen färre än med åtta cylindrar.

Grundat: 1919
Populära modeller: Bentley Continental

Välj bilfamilj