Jaguar

Jaguar

Katten med klös

Jaguar representerar ofta engelsk bilbyggarkultur när den som är finast – vacker design, avancerad, gedigna material, dyr. Men inte orimligt dyr. Åtminstone inte i jämförelse med de större pjäserna från Rolls-Royce och Bentley som länge tjänat direktionsvagnar för engelska aristokrater.
Jaguar marknadsförde sig tidigt med en sportigare image. Vem kommer inte ihåg E-Type? 60-tals roadstern med närmast enastående formgivning och prestanda för tiden. Men tiden kom också ikapp anrika Jaguar …

Det var inte helt ovanligt med stora rostproblem i bilmodeller för 30-40 år sedan. Jaguar tillhörde en av de mest utsatta (i alla fall i förhållande till prislappen) och någon bot på problemet tycktes inte komma förrän många år efter, rentav inte förrän på senare halvan av 1990-talet då också elektroniken byttes ut mot pålitligare system.

Större sedanen XJ var storsäljaren ända fram till 2000-tal då modellen ersattes för att senare återigen göra entré. Andra modeller som förekommer på svenska begagnatmarknaden är smäckra sportkupén XK som finns med V8-motor på antingen 4 liter eller 4,2 liter samt S-Type som ersatte XJ.
Det finns också en billigare variant kallad X-Type som till mycket delar komponenter med modeller från Ford (dåvarande ägaren)

Ett "tips" för den som är sugen på engelska lyxen och flärden är XJ-modeller från 1980-talet, knappast berömda för sin pålitlighet, men däremot för sina synnerligen gedigna inredningsmaterial och underbara köregenskaper med de större motorvalen. Oerhört billiga på begagnatmarknaden. Dock är driftsäkerheten många gånger bättre i nyare modeller.

Grundat: 1922
Populära modeller: XJ, XK, S-Type

Välj bilfamilj