Pontiac

Pontiac

Amerikas mellanval

Det fanns en tid då så kallad "badge engineering" fungerade på den amerikanska bilmarknaden. En tid då i stort sett en enda bilmodell med några få skillnader kunde göras till fem. Den tiden är förbi. Pontiac var ett av de typiska märken som General Motors sedan slutet av 1970-talet lade ned allt mindre utvecklingspengar på och modellerna delade bottenplatta såväl som de flesta komponenter med andra GM-bilar. Skillnaden var en något högre utrustningsnivå. Och ett högre pris. Från den stolta och åtråvärda eldfågeln, Firebird TransAm, till bilmodeller vars attraktion på marknaden allt mer dalade under hela 1990-talet. Efter spekulationer meddelade GM att Pontiac kommer läggas ned under år 2009.

Trots åratal av svikande försäljning var Pontiac inte någon problembil för kunderna, tvärtom. Modeller som rullat ut och fortfarande är vanliga i Sverige är bland andra familjebussen Tran Sport från 1990-talet med den innovativa skjutdörren men också riktigt potenta modeller av Firebird från senare halvan av årtiondet. Med tilläggsnamnet TransAm, vars motor delas av den ursinnigt vassa Corvette, rör det sig om en LS1 V8-motor med 325 hästkrafter och ett ruskigt vridmoment värdig att bära samma namn som eldfågeln från förr.

Grundat: 1899
Populära modeller: Tran Sport, Firebird, Bonneville

Välj bilfamilj