Porsche

Porsche

Stuttgarts stolthet

Porsche är inte bara ett prestigemärke för fartsugna. Det är också ett av världens mest lönsamma bilfabrikat. Grunden hade sin upprinnelse i att Ferry, sonen till Ferdinand Porsche, helt enkelt inte kunde hitta en bil han ville köpa. Han byggde istället en egen. Första produktionsbilen blev klassiska 356 år 1948. Receptet bestod till en början av handgjorda karosser i aluminium, luftkyld 4-cylindrig motor och en, för tiden, aerodynamisk form. Delar av dåtidens koncept lever kvar än idag.

Den största nyheten dök upp 1963, det var nämligen dags för magiska sifferkombinationen 911 att tas i bruk. Mycket var hämtat från 356 men betydligt mer förädlat samt individuell hjulupphängning. Motorhuven satt fortfarande baktill och maskinen var luftkyld precis som tidigare men med "boxersexan" – rak 6-cylindrig motor som till en början utvecklade 128 hästkrafter. Det dröjde ända till 1998 innan motorerna i 911 blev vätskekylda och då i och med lanseringen av 996 (för övrigt också den 911 som är minst attraktiv av modernare varianter)

Just 911 är och förblir den modell som symboliserar Porsche. Men det har gjorts försök från märkets egen sida att ändra på detta. I slutet av 1970-talet introducerade man 928, en "ovanlig" Porsche som snarare var en GT-vagn än en sportbil med stor V8 under huven och en god portion komfort. Trots att den var snabb som få och faktiskt konkurrerade ut italienska värstingar på bana, så blev det aldrig den succé Porsche hade hoppats på och 1995 blev sista modellåret. På svenska begagnatmarknaden återfinns dessa till förhållandevis låga priser. 911 står sig väldigt högt med undantaget 996 på grund av den vätskekylda motorn. En Porsche kan kosta alltifrån några tusenlappar för en 924 i bruksskick till miljontals kronor för de verkliga rariteterna.

Grundat: 1931
Populära modeller: 911, Boxster, Cayman, Cayenne

Välj bilfamilj