Saab

Saab

Bilfabrikanten med nio liv som till slut begärdes i konkurs i december 2011.

Kan en sportbilstillverkare med extremlåg volym köpa ett stort och förlusttyngt bilmärke? Frågan ställdes med viss sarkasm 2009 då holländska Spyker Cars anmälde intresse att köpa Saab från amerikanska General Motors. Sveriges reaktion har inte låtit vänta. När Spyker Cars köp gick igenom möttes beslutet med jubel och glädjerus i Trollhättan. På grund av täta och långa produktionsstopp till följd av komplexiteter i ägarförhållandena begärdes slutligen Saab Personbilar i konkurs, men i skrivande stund (juni 2012) ser Saab ut att kunna bli återupplivad då modellen Saab 9-3 kan tjäna som bas till en framtida elbil.

Bilarna började tillverkas av Svenska Aeroplan Aktiebolaget (SAAB) 1947 och är uppdelat i två separata bolag – personbilstillverkningen i Saab Automobile AB och försvars- och säkerhetsföretaget Saab AB. Med hyllade designen av “Ursaaben” 1947, prototypen som skulle bli ledstjärna för formgivningen, lyckades företaget med aerodynamiken som främsta kännetecken.
Tre år efter prototypen kom Saab 92 ut på marknaden, en pålitlig konstruktion i form av tvåtaktsmotor och treväxlad låda i den då ovanliga kombinationen med tvärställd motor och intilliggande växellåda.

Dykande försäljning på 60-talet tvingade fram dyra motorutvecklingar för att hinna ikapp medan största delen av 70-talet gick på tomgång helt utan nya modeller. Tills 1979. Det var återigen dags att printa in märket hos världen med turbomotorn i Saab 900 som gjorde supersuccé! Saab rönte stor framgång ända fram till slutet av 80-talet då ekonomin började svikta och svenska Investor och GM köpte upp hela personbilstillverkningen. I amerikanernas händer skedde dessvärre inga mirakel och företaget har inte visat någon vinst sedan 1997 då modellen Saab 9-5 ersatte Saab 9000.

Populariteten dalade ännu mer i mitten av 2000-talet och flaggskeppsmodellen Saab 9-5 var vid det läget föråldrad. En helt ny, och betydligt dyrare, modell presenterades dock år 2010 men tyvärr räckte den inte för att rädda Saab. Åtminstone inte i bilfabrikantens ursprungliga form.

Grundat: 1947
Populära modeller: Saab 9-5, Saab 9-3

Välj bilfamilj