VW

VW

Fyra hjul istället för två

Det var inte förrän tidigt 1930-tal som Tyskland skulle komma på hjul ordentligt. Den tidigare bilproduktionen var präglad av lyxbilar så pass dyra att de tvingade den tyske arbetaren på två hjul. Motorcykel var det effektivaste transportfordonet. Men via ett statligt program utlovades möjligheten att köpa en personbil till samma pris som för en MC. Ingenjören för programmet var en välkänd figur – Ferdinand Porsche.

Kriget kom emellan och någon folkbil under dessa år blev aldrig av. Inte förrän på 1950-talet och då tillverkade för den vanliga personbilsmarknaden … Vem har inte hört talas om Typ 1 och Typ 2? Eller i folkmun "Bubblan" och "folkabuss"?

Dessa bilar skulle göra ett konstant avtryck i bilvärlden och komma symbolisera europeiska folkhemmet på fyra hjul och gör så än idag.
Bubblan var aldrig klassad som en särskilt driftsäker bil. Det var inte förrän på 1970-talet Volkswagen lade grunden till sitt driftsäkra rykte. Modellen Golf introducerades 1974, en succé som knappast gått förbi någon som färdats efter svenska vägar.

Idag är Golf inne på sin sjätte generation och tillhör bland de mest sålda personbilarna genom tiderna. GTI är vassaste valet. Volkswagen tillverkar bilar riktade till den breda marknaden (med några undantag som Phaeton)

Modellutbudet idag består av en väl tilltagen kompott med retrodesignade New Beetle som minstingen, Passat som det "rena" familjevalet och även en crossover i mediumformat – Toureg. På grund av främst de förhållandevis gynnsamma ägandekostnaderna och driftsnåla motorerna i småbilarna är Volkswagen en populär bil både som nybil och i andrahand.

Grundat: 1937
Populära modeller: Passat, Polo, Golf

Välj bilfamilj