Beviset: utan bakvinge är det kört

Aerodynamik är termen som i många branscher används för att beskriva hur ett fordon i rörelse påverkas av luften. Flygindustrin är kanske den bransch man främst tänker på när aerodynamik förs på tal.
Inom båt- och fartygsbranschen pratar man däremot inte lika mycket om aerodynamik, där är hydrodynamiken av större vikt.

Även inom bilindustrin spelar aerodynamik en väldigt stor roll, inte minst sedan miljön hamnat i fokus sedan ett antal år tillbaka. Lägre luftmotstånd leder till sänkt energiförbrukning, det vill säga lägre bränsleåtgång.

Den bilbransch där aerodynamiken spelar störst roll är motorsporten, men då är det främst inte för att påverka energiförbrukningen. På en tävlingsbil kan minsta lilla vinge eller spoiler innebära stora fördelar för fart och handling. Det ser vi ett tydligt bevis på i filmen ovan.

Under ett kvalheat i söndags under hillclimb-tävlingen Race to the Sky på Nya Zeeland råkade den åttafaldiga japanska hillclimb-mästaren Nobuhiro ”Monster” Tajima ut för en oväntad incident.
Med början knappt en minut in i filmklippet ser vi hur bakre huven på hans Toyota Super 86 (baserad på GT 86) lossnade i hög fart på en raksträcka. I samma ögonblick som sjoket slog av den stora bakvingen förlorade Tajima fästet över bakhjulen och det slutade med en 250 meter lång glidarfärd utanför banan. Marktrycket som bakvingen skapade försvann i ett nafs och bilen blev genast okontrollerbar, även i händerna på en legendarisk hillclimb-mästare.

Nobuhiro ”Monster” Tajima klarade sig bra. 30 minuter efter kraschen stod han och skämtade om den och skrev autografer.