Bilbesiktningsföretag och verkstäder i maskopi

Den 1 juli 2010 avreglerades bilprovningsmarknaden och det blev fritt fram för bolag att ackreditera sig för att bedriva bilbesiktning. Några av dessa bolag är Opus och Clearcar, båda med kopplingar till bilverkstadsbranschen. Det avslöjar Aftonbladet.
Per Rosén är vd för Opus, men han är även styrelseledamot i Helmia AB som driver ett flertal bilbutiker i Värmland.
I Opus moderbolag Opus Group syns ett bekant namn, nämligen tidigare Saab-vd:n Jan Åke Jonsson som även sitter i styrelsen för Polstiernan Industri som bland annat tillverkar fordonsdelar.

Dessa kopplingar kan eventuellt strida mot fordonslagen som i fjärde kapitlet lyder: ”Besiktningsorganen får inte bedriva eller stå i kommersiellt, ekonomiskt eller något annat beroendeförhållande till någon som bedriver reparation eller service av besiktningspliktiga fordon”.
Den som bedriver bilbesiktning får alltså inte ha kopplingar till aktörer som bland annat reparerar eller säljer bilar.

– Det ökar risken för fusk, säger Teknikens Världs biljurist Michael Luft.

Tittar vi närmare på tidigare nämnda Clearcar, som delvis ägs av Oscarson Invest, syns ett liknande samband som hos Opus. Pehr Oscarson som är styrelseledamot i Oscarson Invest är även vd för verkstadsjätten Meca. Under 2012 öppnade Clearcar en hel del nya besiktningsstationer varav ett flertal av dem placerades i anslutning till Meca-verkstäder.

– Finns det dubbla intressen så ökar risken för fusk. I dag är det så att många kunder kommer till en verkstad och ber om en service, för att sedan få bilen körd till besiktningen. Men då säger verkstaden ofta ”Vi gör tvärtom. Vi tar besiktningen först och åtgärdar felen sedan”. Om man då har intressen i båda verksamheterna finns det risk att man överdriver problemen för att skapa mer jobb i verkstaden, säger Michael Luft till aftonbladet.se.

Men dessa kopplingar mellan besiktningsorgan och verkstäder verkar inte besvära Bosse Ericsson, branschdirektör på Sveriges Fordonsverstäders Förening, SFVF.

– Gäller det människor på styrelse- och vd-nivå så är de så långt från verkstadsgolvet att jag har svårt att se att det skulle ha någon betydelse. De tar inte sådana beslut, säger Ericsson.

Någon som Michael Luft inte instämmer med.

– I ledningen kan man utfärda strategier som påverkar folk på golvet. Det ska inte finnas några dubbla intressen någonstans, för det gör det svårare att göra korrekta bedömningar. Det bästa är att besiktare och verkstäder är två motpoler. Ytterst är det en fråga om trafiksäkerhet, säger han.