Bilen som blir två motorcyklar

Lane Splitter som konceptet kallas är frukten av en idé som Mark Wilson delvis fick hjälp av Cadillac för att genomföra. Under en dag fick han hjälp av designavdelningen hos Cadillac för att se om de kunde göra verklighet av hans projekt. Det blev dock inte så mycket mer än några streck på ett papper.

Men Wilson gav inte upp. I stället vände han sig till några vänner på Argodesign som hjälpe honom att ta fram konceptskisser på hur fordonet skulle kunna se ut. Resultatet är det du ser ovan. En eldriven bil med bakhjulsdrift och totalt åtta hjul. Via en knapptryckning är tanken att bilen ska delas på mitten och bli två motorcykelliknande fordon. Då de båda fordonen är täcka utan möjlighet att sätta ner fötterna har de båda ”motorcyklarna” fyra hjul vardera, men tanken är att de ändå ska kunna luta i kurvorna likt en motorcykel.

Lane Splitter må vara ett kul koncept och något mer än så blir det troligtvis inte.

Bilen som blir två motorcyklar

Lane Splitter som konceptet kallas är frukten av en idé som Mark Wilson delvis fick hjälp av Cadillac för att genomföra. Under en dag fick han hjälp av designavdelningen hos Cadillac för att se om de kunde göra verklighet av hans projekt. Det blev dock inte så mycket mer än några streck på ett papper.

Men Wilson gav inte upp. I stället vände han sig till några vänner på Argodesign som hjälpe honom att ta fram konceptskisser på hur fordonet skulle kunna se ut. Resultatet är det du ser ovan. En eldriven bil med bakhjulsdrift och totalt åtta hjul. Via en knapptryckning är tanken att bilen ska delas på mitten och bli två motorcykelliknande fordon. Då de båda fordonen är täcka utan möjlighet att sätta ner fötterna har de båda ”motorcyklarna” fyra hjul vardera, men tanken är att de ändå ska kunna luta i kurvorna likt en motorcykel.

Lane Splitter må vara ett kul koncept och något mer än så blir det troligtvis inte.