BMW 3-serie Gran Turismo facelift officiell

En ny generation BMW 3-serie, G20, är förestående. Troligtvis presenteras den under 2017 för att börja produceras sommaren 2018. Dagens 3-serie, som uppdaterade sitt nylle under fjolåret, är med andra ord inne på sluttampen. En 3-serievariant av i dag som kommer att leva parallellt med nya 3-serie är Gran Turismo då den inte ligger i fas med sedan- och kombisyskonen. Den, F34, presenterades för första gången drygt två år efter F30 (sedan) och F31 (Touring).

Nu är det dags för just 3-serie Gran Turismo, eller GT som den kallas i ett kortare format, att uppdateras för att modellen ska kännas aktuell i ytterligare ett par, tre år.
3-serie GT, modellen för dem som inte kan välja mellan sedan eller kombi utan vill ha ett mellanting (halvkombi med coupéformat stuk), är till utseendet inte extremt förändrad, snarare tvärtom. Den stora förändringen sitter i strålkastarna eftersom de numera innehåller bi-LED-teknik som standard. Bakljusen håller samma form som innan uppdateringen, men innanmätet bjuder på ny sträckning av lysdiodslingorna vilket ger en annan upplevelse vid betraktande under dygnets mörka timmar. Ett tränat BMW-öga skulle kanske kunna uppfatta att nedre delen av fronten har genomgått små förändringar. Ett halvtränat öga skulle kunna notera att bakre stötfångaren har justerats, att de röda reflexglasen har flyttats upp (dock inte på en bil med M Sport-utrustning) och att parkeringssensorerna har fått en något annorlunda placering.

BMW 340i GT M Sport Estorilblau

BMW 340i Gran Turismo M Sport Estorilblau

Motorerna

Siffrorna nedan gäller bilar i standardutförande vad gäller exempelvis hjul, växellåda och drivning.

320i Gran Turismo
184 hk, 0-100 km/h 8,0 s, 0,61 l/mil, 139 g/km
330i Gran Turismo
252 hk, 0-100 km/h 6,1 s, 0,59 l/mil, 134 g/km
340i Gran Turismo
326 hk, 0-100 km/h 5,1 s, 0,70 l/mil, 159 g/km
318d Gran Turismo
150 hk, 0-100 km/h 9,3 s, 0,45 l/mil, 117 g/km
320d Gran Turismo
190 hk, 0-100 km/h 7,8 s, 0,46 l/mil, 120 g/km
325d Gran Turismo
224 hk, 0-100 km/h 6,4 s, 0,47 l/mil, 124 g/km
330d Gran Turismo
258 hk, 0-100 km/h 5,7 s, 0,51 l/mil, 135 g/km
335d xDrive Gran Turismo
313 hk, 0-100 km/h 4,8 s, 0,56 l/mil, 148 g/km

Vid en första anblick ser interiören likadan ut som tidigare, men det finns nyheter, samma som i 3-serie sedan och Touring. Bland annat i form av nya detaljlister runt ventilationsgallren på instrumentbrädan och en ny slät skjutlucka framför växelspaken/-väljaren i stället för en räfflad. BMW har lagt till nya trädekorer, nya färg- och läderklädselalternativ. De ska även ha förbättrat ergonomin.

Under huven hittar vi de största förändringarna. Nya motorer, alla Euro 6-anpassade, har tillkommit, andra har fått stryka på foten och övriga har uppdaterats för högre prestanda och lägre förbrukning. Vid lanseringen i sommar erbjuds uppdaterade 3-serie GT med tre olika bensinmotorer och fem olika dieselmotorer. Totala antalet drivlinealternativ uppgår till 18 stycken om alla motorer, växellådstypor och drivsätt (bak- eller fyrhjulsdrift) tas i beaktande.
Nya motorer är 330i och 340i som ersätter 328i respektive 335i, samt 325d. Ett motoralternativ kan sägas ”saknas”, nämligen laddhybridalternativet 330e som presenterades till sedanversionen av 3-serie förra året.
Någon EfficientDynamics Edition finns inte heller till GT-modellen.

BMW 330i GT Luxury Arktikgrau

BMW 330i Gran Turismo Luxury

Alla motoralternativ förutom 320i, 318d och 320d har åttastegad Steptronic-automatlåda som standard. De tre nämnda motorerna har sexväxlad manuell låda som standard men kan extrautrustas med automatlåda.

I dag kostar BMW 3-serie GT från 339 500 kronor om man är ute efter en bensindriven version och från 340 500 kronor om det är diesel man tittar på. Räkna med en viss justering av de olika priserna i samband med att LCI-modellen lanseras.