BMW 3-serie GT – Tre snabba från provkörningen

Hej Hans, du är i Tyskland och kör uppdaterade BMW 3-serie GT. Vad har hänt sedan sist?
– Inte mycket, uppfräschningen är ytterst milt genomförd, noviser ser ingen skillnad och skiftet gör inte upphov till 3 GT-bilbyte annat än för bara sakens skull. För att spetsa GT-formen har fronten på modellår 2017 fått ny konfigurering av luftintag för ännu argare look, LED-ljus är nu standard och bakpartiet har fått nya L-formade bakljus. Sedan har det tillkommit några nya motoralternativ och uppdaterad (till nivå nya 7-serie) navigationssystem Professional.

Så pass! Vad tycker du då?
– Jodå, det långa axelavståndet gör att bilen känns lugn under körning, och det gör även att kupén känns ordentligt rymlig, näst intill klassbäst. Nya appen BMW ConnectedDrive som möjliggör att din smarta telefon konfigureras med bilen är grundligt genomförd, även om den inte är helt perfekt.

bmw-3-serie-gt-facelift-02

Och motorn?
– Jag kör nya motoralternativet 340i, och det är en bra motor. Rak sexcylindrig maskin av nya motorgenerationen kopplad till åttastegade Steptronic. Lägg där till bakhjulsdrift så är 340i något både för trogna BMW-hjältar som nytillkomna själar.

Hans provkörning av ansiktslyfta BMW 3-serie Gran Turismo läser ni i Teknikens Värld nummer 20/2016. Missa inte det!