BMW och Lexus uppges tillsammans utveckla en supersportbil

För bara ett par veckor sedan nåddes vi av uppgifterna att BMW är på gång med en supersportbil som McLaren ska bygga. Det visade sig, enligt talesmän hos BMW, att det bara var båg. Nu nås vi av nya uppgifter som säger att BMW har gjort gemensam sak med Lexus för att bygga en 800 hästkrafter stark Audi R8-utmanare som ska stå klar 2020. Med tanke på att BMW och Toyota redan samarbetar kanske de nya uppgifterna ska tas med en mindre nypa salt än de om BMW/McLaren-samarbetet. Det är ju inte direkt första gången som BMW, Toyota och sportbil nämns i ett och samma sammanhang.

Enligt brittiska Auto Express är det källor med insyn hos Lexus som avslöjar att BMW och Lexus redan har byggt en fyrhjulsdriven mittmotoriserad prototyp vars chassi och kaross till stora delar består av kolfiber och aluminium. Elmotorer driver framhjulen medan en bensinmotor driver bakhjulen.
Det sägs bli två varianter, en för vardera märke, där skillnaderna inte enbart ligger i det visuella utan också drivlinemässigt. Bensinmotorn i BMW-versionen sägs vara en rak twin turbo-sexa medan Lexus-versionen sägs dra nytta av den 3,7 liter stora V8 som sitter i Toyotas Le Mans-hybridbil TS040, dock med lägre effekt än de 520 hästkrafter som tävlingsbilen har.

BMW uppges ha varit imponerade av Lexus LFA och det är förklaringen till varför de har vänt sig till den japanska biltillverkaren för hjälp och samarbete.
2020 ska den nya supersportbilen, i två olika utföranden, stå hos återförsäljarna för att locka till sig kunder med prislappar som börjar på drygt två miljoner kronor. Återstår att se om det verkligen stämmer.

BMW och Lexus uppges tillsammans utveckla en supersportbil

För bara ett par veckor sedan nåddes vi av uppgifterna att BMW är på gång med en supersportbil som McLaren ska bygga. Det visade sig, enligt talesmän hos BMW, att det bara var båg. Nu nås vi av nya uppgifter som säger att BMW har gjort gemensam sak med Lexus för att bygga en 800 hästkrafter stark Audi R8-utmanare som ska stå klar 2020. Med tanke på att BMW och Toyota redan samarbetar kanske de nya uppgifterna ska tas med en mindre nypa salt än de om BMW/McLaren-samarbetet. Det är ju inte direkt första gången som BMW, Toyota och sportbil nämns i ett och samma sammanhang.

Enligt brittiska Auto Express är det källor med insyn hos Lexus som avslöjar att BMW och Lexus redan har byggt en fyrhjulsdriven mittmotoriserad prototyp vars chassi och kaross till stora delar består av kolfiber och aluminium. Elmotorer driver framhjulen medan en bensinmotor driver bakhjulen.
Det sägs bli två varianter, en för vardera märke, där skillnaderna inte enbart ligger i det visuella utan också drivlinemässigt. Bensinmotorn i BMW-versionen sägs vara en rak twin turbo-sexa medan Lexus-versionen sägs dra nytta av den 3,7 liter stora V8 som sitter i Toyotas Le Mans-hybridbil TS040, dock med lägre effekt än de 520 hästkrafter som tävlingsbilen har.

BMW uppges ha varit imponerade av Lexus LFA och det är förklaringen till varför de har vänt sig till den japanska biltillverkaren för hjälp och samarbete.
2020 ska den nya supersportbilen, i två olika utföranden, stå hos återförsäljarna för att locka till sig kunder med prislappar som börjar på drygt två miljoner kronor. Återstår att se om det verkligen stämmer.