BMW Z5 – första bilderna på Z4-efterträdaren

Det har länge rått ovisshet kring om det blir en Z4-efterträdare, men förra våren bekräftades det att märkets roadster ska ersättas och att det blir med en bil (av flera) som utvecklas tillsammans med Toyota. I dag är det första gången vi får se Z4:ans efterträdare då vår spionfotograf har lyckats fotografera Z5 (ej bekräftad modellbeteckning) under vintertest.

Det vi först slås av är tygsuffletten. Dagens Z4 har fällbar hardtop. Vi frågade vår spionfotograf om det är en sufflett som döljer ett plåttak, men enligt honom verkar det vara äkta vara det vi ser på bild. Plåt blir alltså tyg, precis som på första generationen Z4 och dess företrädare Z3.
Nästa grej vi slås av genom att studera bilderna är storleken. Z5 ser helt klart ut att vara större än sin föregångare, framför allt ser huven längre och flackare ut. Proportionerna och helhetsintrycket med kota överhäng och kompakt utförande finns dock kvar.

BMW Z5

Dagens Z4 har både fyr- och sexcylindriga motorer. Sistnämnda typen lär vi inte få se i Z5. Förmodligen blir det fyrcylindrig med överladdning för hela slanten.

Förvänta dig inte att få se BMW Z5 på en bilsalongen den närmaste tiden. Eventuellt visas den upp först nästa år medan själva lanseringen med högsta sannolikhet inte äger rum förrän under 2018.

BMW Z5 – första bilderna på Z4-efterträdaren

Det har länge rått ovisshet kring om det blir en Z4-efterträdare, men förra våren bekräftades det att märkets roadster ska ersättas och att det blir med en bil (av flera) som utvecklas tillsammans med Toyota. I dag är det första gången vi får se Z4:ans efterträdare då vår spionfotograf har lyckats fotografera Z5 (ej bekräftad modellbeteckning) under vintertest.

Det vi först slås av är tygsuffletten. Dagens Z4 har fällbar hardtop. Vi frågade vår spionfotograf om det är en sufflett som döljer ett plåttak, men enligt honom verkar det vara äkta vara det vi ser på bild. Plåt blir alltså tyg, precis som på första generationen Z4 och dess företrädare Z3.
Nästa grej vi slås av genom att studera bilderna är storleken. Z5 ser helt klart ut att vara större än sin föregångare, framför allt ser huven längre och flackare ut. Proportionerna och helhetsintrycket med kota överhäng och kompakt utförande finns dock kvar.

BMW Z5

Dagens Z4 har både fyr- och sexcylindriga motorer. Sistnämnda typen lär vi inte få se i Z5. Förmodligen blir det fyrcylindrig med överladdning för hela slanten.

Förvänta dig inte att få se BMW Z5 på en bilsalongen den närmaste tiden. Eventuellt visas den upp först nästa år medan själva lanseringen med högsta sannolikhet inte äger rum förrän under 2018.