BMW:s M-chef: automat och 600 hk är framtiden

Dagens BMW M5 säljs i Europa enbart med sjuväxlad M DKG-dubbelkopplingslåda. Konstigt nog säljs modellen i automatlandet USA med sexväxlad manuell låda. I framtiden kan det bli så att amerikanska marknaden får rätta sig efter oss européer.

BMW:s M-chef Frank van Meel säger till brittiska Autocar att både vanliga automatlådor och dubbelkopplingslådor har framtiden för sig och att konkurrensen mellan de båda transmissionstyperna är sund för BMW.
Däremot ser han ingen direkt framtid för den manuella lådan. Försäljningssiffrorna talar sitt tydliga språk.

– Ur en teknisk synvinkel, framtiden ser inte så ljus ut för manuella växellådor. Dubbelkopplings- och automatlådor är snabbare och har bättre bränsleekonomi, säger han.

BMW M DKG dubbelkopplingslåda

M DKG är framtidens melodi.

Han säger också att det är svårt att uttala sig om manuella lådor kommer att finnas kvar eller inte. Men i och med att det fortfarande finns de som förespråkar manuellt och att BMW M GmbH inte vill plocka bort något som det finns kunder som vill ha är inget hugget i sten.

Han påpekar samtidigt att effektgränsen för M-bilar är 600 hästkrafter.

– Just nu, 600 hästkrafter är det mesta du kan få i en M-bil. Vi är vid gränsen. Om man lägger till mer effekt och mer vrid, blir det troligtvis över gränsen, säger han till Autocar.