Bränslecellsbilar som taxi i Paris

Taxibilar i form av hybrider och till och med elbilar är en allt vanligare syn i världens städer. Ja, i Paris har du sedan december 2015, med lite tur, kunnat vinka in en vätgasbil då fem exemplar av Hyundai ix35 Fuel Cell tjänstgör som taxibilar i staden. Chansen kommer nu att öka när ytterligare då 60 bilar av samma typ ska ut på gatorna i Frankrikes huvudstad.

Bilarna ingår i projektet STEP (Société du Taxi Electrique Parisien) och ersätter taxibilar drivna med fossila bränslen. Bränslecellstaxin ska klara över 59 mil på en tank och bilarna beräknas släppa ut 800 000 ton koldioxid mindre per år än dieselversionerna beräknat på en körsträcka på 10 000 mil. Enligt Hyundai motsvarar det en persons flygresa tur och retur från Frankfurt till New York 200 gånger.

Ambitionen med projektet är högt. Flottan ska inom fem år omfatta flera hundra bränslecellsbilar även om man just nu ligger ”fem bilar minus” då flottan i detta skede skulle omfatta 70 fordon.

Kring 300 vätgasbilar av typen Hyundai ix35 rullar i dag i 12 olika länder i Europa. I Paris rullar det kring 17 000 taxibilar drivna med fossilt bränsle.

Även i Stockholm har ett taxibolag börjat köra modellen Hyundai ix35 Fuel Cell, en bilmodell som vi provkörde i samband med den svenska premiären.

Bränslecellsbilar som taxi i Paris

Taxibilar i form av hybrider och till och med elbilar är en allt vanligare syn i världens städer. Ja, i Paris har du sedan december 2015, med lite tur, kunnat vinka in en vätgasbil då fem exemplar av Hyundai ix35 Fuel Cell tjänstgör som taxibilar i staden. Chansen kommer nu att öka när ytterligare då 60 bilar av samma typ ska ut på gatorna i Frankrikes huvudstad.

Bilarna ingår i projektet STEP (Société du Taxi Electrique Parisien) och ersätter taxibilar drivna med fossila bränslen. Bränslecellstaxin ska klara över 59 mil på en tank och bilarna beräknas släppa ut 800 000 ton koldioxid mindre per år än dieselversionerna beräknat på en körsträcka på 10 000 mil. Enligt Hyundai motsvarar det en persons flygresa tur och retur från Frankfurt till New York 200 gånger.

Ambitionen med projektet är högt. Flottan ska inom fem år omfatta flera hundra bränslecellsbilar även om man just nu ligger ”fem bilar minus” då flottan i detta skede skulle omfatta 70 fordon.

Kring 300 vätgasbilar av typen Hyundai ix35 rullar i dag i 12 olika länder i Europa. I Paris rullar det kring 17 000 taxibilar drivna med fossilt bränsle.

Även i Stockholm har ett taxibolag börjat köra modellen Hyundai ix35 Fuel Cell, en bilmodell som vi provkörde i samband med den svenska premiären.

Bränslecellsbilar som taxi i Paris

Taxibilar i form av hybrider och till och med elbilar är en allt vanligare syn i världens städer. Ja, i Paris har du sedan december 2015, med lite tur, kunnat vinka in en vätgasbil då fem exemplar av Hyundai ix35 Fuel Cell tjänstgör som taxibilar i staden. Chansen kommer nu att öka när ytterligare då 60 bilar av samma typ ska ut på gatorna i Frankrikes huvudstad.

Bilarna ingår i projektet STEP (Société du Taxi Electrique Parisien) och ersätter taxibilar drivna med fossila bränslen. Bränslecellstaxin ska klara över 59 mil på en tank och bilarna beräknas släppa ut 800 000 ton koldioxid mindre per år än dieselversionerna beräknat på en körsträcka på 10 000 mil. Enligt Hyundai motsvarar det en persons flygresa tur och retur från Frankfurt till New York 200 gånger.

Ambitionen med projektet är högt. Flottan ska inom fem år omfatta flera hundra bränslecellsbilar även om man just nu ligger ”fem bilar minus” då flottan i detta skede skulle omfatta 70 fordon.

Kring 300 vätgasbilar av typen Hyundai ix35 rullar i dag i 12 olika länder i Europa. I Paris rullar det kring 17 000 taxibilar drivna med fossilt bränsle.

Även i Stockholm har ett taxibolag börjat köra modellen Hyundai ix35 Fuel Cell, en bilmodell som vi provkörde i samband med den svenska premiären.

Bränslecellsbilar som taxi i Paris

Taxibilar i form av hybrider och till och med elbilar är en allt vanligare syn i världens städer. Ja, i Paris har du sedan december 2015, med lite tur, kunnat vinka in en vätgasbil då fem exemplar av Hyundai ix35 Fuel Cell tjänstgör som taxibilar i staden. Chansen kommer nu att öka när ytterligare då 60 bilar av samma typ ska ut på gatorna i Frankrikes huvudstad.

Bilarna ingår i projektet STEP (Société du Taxi Electrique Parisien) och ersätter taxibilar drivna med fossila bränslen. Bränslecellstaxin ska klara över 59 mil på en tank och bilarna beräknas släppa ut 800 000 ton koldioxid mindre per år än dieselversionerna beräknat på en körsträcka på 10 000 mil. Enligt Hyundai motsvarar det en persons flygresa tur och retur från Frankfurt till New York 200 gånger.

Ambitionen med projektet är högt. Flottan ska inom fem år omfatta flera hundra bränslecellsbilar även om man just nu ligger ”fem bilar minus” då flottan i detta skede skulle omfatta 70 fordon.

Kring 300 vätgasbilar av typen Hyundai ix35 rullar i dag i 12 olika länder i Europa. I Paris rullar det kring 17 000 taxibilar drivna med fossilt bränsle.

Även i Stockholm har ett taxibolag börjat köra modellen Hyundai ix35 Fuel Cell, en bilmodell som vi provkörde i samband med den svenska premiären.