Brittisk bil med wankelmotor

Wankelmotorn, eller rotationsmotorn som den också kallas, konstruerades under 50-talet, hade sin höjdpunkt 10-15 år senare och gick i graven i och med nedläggningen av Mazda RX-8. Trodde vi. I våras tog Mazda nya patent inom området och en efterföljare till RX-8 sägs vara på gång. Men britterna hann före. Nu har nämligen en brittisk bil för första gången utrustats med en brittiskt utvecklad wankelmotor.

Det är företaget Advanced Innovative Engineering som utvecklat en ny konstruktion som sägs råda bot på motortypens svagheter: slitage och hög förbrukning. Britterna poängterar också motorns kompakthet som en stor fördel då den bara väger hälften så mycket som en motsvarande kolvmotor och också är hälften så stor, 28 kg och 49,8 x 38,3 centimeter.
Britternas motor använder sig av ett patenterat kylsystem kallat SPARCS (Self-Pressurising-Air Rotor Cooling System) som uppfanns av Norton. Ja, du läste rätt – den brittiska motorcykeltillverkaren, som dessutom inte var ensamma bland motorcykelmärken att använda sig av motortypen.

wankel-650s-sparcs

Motorn 650S och systemet SPARCS.

Någon riktig utmaning viktmässigt behövde emellertid inte den brittiska wankelmotorn utsättas för då den var monterad i en Westfield 120R, en Lotus 7-inspirerad bil med vare sig baksäte eller tak.
Motorn, vid namn 650S, är av enkelskivig typ, är på 650 kubikcentimeter och ger 120 hästkrafter och 108 newtonmeter vid 8 000 varv. Företaget har erfarenhet av wankelmotorer för olika branscher, därför anger de motorns bränsleförbrukning till 0,51 – 0,57 i den för oss biltokars märkliga mätmetod lb/bhp/hr.

Det återstår att se om man hänger med Mazda i utvecklingen. Japanerna presenterade sin första serieproducerade bil med wankelmotor, Cosmo 110S, 1967.