Bruksbil utan värdetapp, finns de?

volvo

Absolut. De finns. Om du samtidigt är benägen att överge nya bilar och några bekvämligheter som inte fanns “då”. För det är just lite äldre bilar som kan tänkas sjunka endast minimalt i värde alternativt stå still eller öka. Vi tänkte lista några i ett gäng inlägg med start idag!

Volvo 240/45
Det är få bilar som har ett så starkt rykte om sig att vara pålitlig som Volvo 240 (1974-1993). Res från Sibirien i norr till Sydafrika i söder och du kommer se dessa bilar än idag användas som de familjetransporter de var tänkt att vara. Men vad gjorde den så bra? Allt ifrån dörrlås till hjullager till motorns gjutgods var så överdimensionerat att de var svåra att överhuvudtaget köra slut på. Lägg där till avsaknad av elhissar, färddator, elmotorer till stolar och luckor samt avsaknaden av ABS (kanske inte bör anses säkert med dagens mått mätt) och servostyrning och du hade en bil med få komponenter som kunde krångla. Och de få som fanns krånglade sällan ..

Motorerna, flera till antalet, var överlag mycket slitstarka och en av de vanligaste är fyrcylindriga B21A -motorn med överliggande kamaxel och cylindervolym om 2,1 liter. Kopplade till en manuell 4-växla låda sägs drivlinan outslitlig.

Vilken ska man välja?
Behöver du kombi eller sedan? Det är första frågan. I princip alla motorer är bra (dock får du räkna med en markant högre bensinförbrukning än dagens Volvo-modeller men inte alls så hög som ryktet säger, landsväg kommer du ner på 1 liter per mil).

Vad ska man se upp med?
Rost. Dessa karosser rostar rejält. I övrigt sedvanlig felsökning. Se till att koppling är fräsch, däcken hela och fina samt att reglage och knappar (de få som finns) fungerar så du slipper byta ut detta på en gång du köper bilen.

Vad betalar man för en fin?
Allt i från 10.000 kronor upp till 40.000 kronor för de verkligt fina bilarna med låga mätarställningar och dokumentation.

Har prisbotten nåtts?
Absolut. De kommer aldrig bli billigare men har heller inte stor potential som klassiker i den närmaste framtiden på grund av bruksprofilen. Det är dock fortfarande ett stycke viktig bilhistoria.

Hur är de att köra?
Grova, tunga och slitstarka. Komforten är inte alls dålig och den var god för sin tid. Stolarna i senare årsmodeller är bekväma och mjuka och kupén rymlig.

Bruksbil utan värdetapp, finns de?
0 votes, 0.00 avg. rating (0% score)

Inga kommentarer än.