Bugatti kommer att tjäna pengar på Chiron – till skillnad från Veyron

Det beräknas att Bugatti har förlorat mellan fyra och sex miljoner dollar per såld Veyron. Då Bugatti sålt 500 exemplar av Veyron betyder det att de har förlorat cirka 17-26 miljarder kronor sammanlagt. En smått sinnessjuk summa pengar, men nu verkar det bli ändring på förlustaffärerna. Bugatti beräknar nämligen att nya Chiron ska säljas med vinst.

Likt Veyron kommer även Chiron att byggas i 500 exemplar och den kommer att saluföras under de kommande åtta åren. Grundpris ligger på cirka 22 miljoner kronor exklusive moms. Bugatti har lärt sig mycket under utvecklingen av Veyron och nu har de lyckats göra produktionen av Chiron med kostnadseffektiv, och Bugattis vd Wolfgang Dürheimer försöker så gott han kan behålla intäkterna hos företaget. Enligt Dürheimer har Bugatti redan sålt en tredjedel av de 500 bilarna.
– Vi är en del av Volkswagen AG, men jag kämpar hårt för att behålla intäkterna inom Bugatti så vi kan finansiera nästa projekt, säger Dürheimer.

090914-bugatti-galibier

Bugatti 16C Galibier, 2009.

Gällande ”nästa projekt” hintar Dürheimer om att det kan komma att bli en fyrdörrars lyxsedan, något som vi tidigare fått se exempel på i form av konceptbilen 16C Galibier som visades upp under bilsalongen i Frankfurt 2009.

Bugatti kommer att tjäna pengar på Chiron – till skillnad från Veyron

Det beräknas att Bugatti har förlorat mellan fyra och sex miljoner dollar per såld Veyron. Då Bugatti sålt 500 exemplar av Veyron betyder det att de har förlorat cirka 17-26 miljarder kronor sammanlagt. En smått sinnessjuk summa pengar, men nu verkar det bli ändring på förlustaffärerna. Bugatti beräknar nämligen att nya Chiron ska säljas med vinst.

Likt Veyron kommer även Chiron att byggas i 500 exemplar och den kommer att saluföras under de kommande åtta åren. Grundpris ligger på cirka 22 miljoner kronor exklusive moms. Bugatti har lärt sig mycket under utvecklingen av Veyron och nu har de lyckats göra produktionen av Chiron med kostnadseffektiv, och Bugattis vd Wolfgang Dürheimer försöker så gott han kan behålla intäkterna hos företaget. Enligt Dürheimer har Bugatti redan sålt en tredjedel av de 500 bilarna.
– Vi är en del av Volkswagen AG, men jag kämpar hårt för att behålla intäkterna inom Bugatti så vi kan finansiera nästa projekt, säger Dürheimer.

090914-bugatti-galibier

Bugatti 16C Galibier, 2009.

Gällande ”nästa projekt” hintar Dürheimer om att det kan komma att bli en fyrdörrars lyxsedan, något som vi tidigare fått se exempel på i form av konceptbilen 16C Galibier som visades upp under bilsalongen i Frankfurt 2009.