Corvette C8 får mittmotor, fyrhjulsdrift och elmotorer

Det är inte första gången som Corvette sägs få motorn monterad i mitten, mellan hjulaxlarna. Genom åren, med början 2010, har det blivit en och annan artikel i ämnet, dock utan att Chevrolet eller GM har bekräftat något. Det är fortfarande inte bekräftat från officiellt håll, däremot ska de nya uppgifterna, som kommer från amerikanska Car and Driver, vara väldigt trovärdiga. Deras källa, som sägs vara klanderfri, påstår att när nästa generation Corvette, C8, visas upp på bilsalongen i Detroit i januari 2018 så har den motorn monterad bakom sittbrunnen, med tonvikten strax framför bakaxeln.

Om uppgifterna är korrekta betyder det att Chevrolet och dess ägare General Motors slänger 65 år gamla gener i soptunnan. Corvette har nämligen haft motorn monterad fram sedan modellen uppstod 1953.
Ett annat tecken som man skulle kunna säga bekräftar uppgifterna om mittmotor är Chevrolets kodnamn för Corvette C8-projektet; ZERV. GM-ingenjören och racerföraren Zora Arkus-Duntov, som ofta kallas för ”Corvettes fader” även om han inte är bilens grundare, skapade 1959 konceptbilen Corvette CERV I och 1964 Corvette CERV II. Båda dessa bilar hade mittmonterade motorer. CERV stod för övrigt för Chevrolet Engineering Research Vehicle. Vad bokstaven Z i nya projektnamnet står för att okänt. Kanske en anspelning på Zora? Bokstaven Z i ZR1 sägs stå för just Zora (R:et står i så fall för Racer).

Chevrolet Corvette CERV II Concept

Zora Arkus-Duntov Corvette CERV II Concept från 1964 hade mittmotor.

Enligt Car and Driver visas Corvette C8 upp med en variant på dagens stötstångs-V8 med effekt i spannet mellan 450 och 500 hästkrafter. I januari 2019 sägs Corvette C8 få en ny, modernare generation V8-motor med dubbla kamaxlar per cylinderbank och med fyra ventiler per cylinder.
Under 2020 ska Chevrolet enligt de nya uppgifterna elektrifiera Corvette. Då ska modellen få elmotor(er) monterade fram och driva framhjulen medan V8:an tar hand om bakhjulen. Corvette blir därmed fyrhjulsdriven för första gången.
Nyligen varumärkesskyddade GM namnen ”E-Ray” och ”Corvette E-Ray” som tydligt skvallrar om elektrifiering.

GM uppges i sitt hemliga utvecklingscenter, där nästa generation Corvette håller till, ha tillgång till en Nissan GT-R, två Ferrari 458 Italia, två Porsche 911 Turbo och en BMW i8. Det säger förmodligen en hel del om vad Chevrolet och GM har siktet inställt på – hög prestanda och elhybridisering.

Enligt uppgift ska dagens Corvette-generations värstingmodell visas upp på Detroitsalongen i januari 2017. ZR1 är det förmodade tilläggsnamnet på modellen som ska förpassa Corvette Z06 till andraplatsen i rangordningen.

Högst upp ses Corvette Stingray Concept från 2009.