Daimler avsätter 4,7 miljarder kronor för återkallelse av Takata-krockkuddar

Acura, Audi, BMW, Chevrolet, Chrysler, Daimler, Dodge, Ford, GMC, Honda, Infiniti, Lexus, Mazda, Mercedes, Mitsubishi, Nissan, Pontiac, Saab, Saturn, Subaru, Toyota och Volkswagen. En lång radda med fordonstillverkare, alla med samma gemensam nämnare – de är alla drabbade av den stora krockkuddeskandalen som Takata är ansvarig för och som har krävt åtminstone tio liv.

Nu har Daimler, som är indragna i återkallelserna med både personbilar och transportfordon, annonserat att de avsätter knappt 4,7 miljarder kronor för att täcka kostnaderna för årets återkallelser av drabbade fordon i USA och Kanada.
Daimler räknar med att den stora utgiftsposten inte ska rubba årets rörelseresultat.

Amerikanska NHTSA förlängde nyligen återkallelseperioden för bilar med Takata-krockkuddar, från maj 2016 till december 2019.