Blogg

Annons

Därför kraschade Koenigsegg One:1 på Nürburgring

2016-07-21 | Mattias Rabe

Det var i måndags vid 16.30-tiden, ungefär 3,5 timme in på testdagen, som en Koenigsegg One:1 – bilen med chassi nummer 107, det vill säga den bil som fick tyska bilregistret att uppvisa en svaghet – vid utgången av Fuchsröhre på Nürburgring låste hjulen och for i hög fart in i skyddsräcket vid Adenauer Forst. Spekulationerna satt snabbt igång på Internet.

Men nu tar Koenigsegg bladet från munnen och berättar uttömmande om vad som gick fel och varför det hände.
Koenigsegg fick snabbt tillbaka bilen (det är den som syns på bilden ovan när den undersöks efter kraschen) till högkvarteret i Ängelholm där den under några dagar har genomgått ordentliga analyser av både chassi- och karosskomponenter samt den mätdata som registrerades under körningen och själva kraschen.

Det som hände var att framhjulen låste sig vid utgången av Fuchsröhre vid en hastighet av 170 km/h. Med låste framhjul körde bilen spikrakt, vilket syns på bromsspåren, in i skyddsräcket vid Adenauer Forst i en hastighet runt 110 km/h. Bilen flög därefter 22 meter samtidigt som den roterade 180 grader i luften, för att sedan landa på andra sidan skyddsräcket med vänster bakhjul först.
Bilen började brinna baktill på grund av att kolfiberpaneler kom i kontakt med det heta avgassystemet. Föraren, som var oskadd (konstaterades sedan efter sjukhusbesök), kunde släcka elden, som ska ha varit av det mindre slaget, med en brandsläckare.

Anledningen till att framhjulen låste sig vid Fuchsröhre var att ABS-givaren (låsningsfria bromssystemets sensor) vänster fram hade slutat fungera, något som varningslampan i mätarhuset signalerade om en bra stund innan kraschen. Denna varning uppmärksammades inte av föraren då det är lätt att missa den när man sitter bakom ratten med hjälm på och dessutom i väldigt hög fart. Dessutom märks inte ABS-felet av vid inbromsning förrän ABS-funktionen verkligen aktiveras, vilket den på förarens begäran inte hade gjort (med andra ord lättare inbromsningar).
När ABS-bromsverkan påkallades för första gången sedan ABS-givarens funktion lagt av var låsningen av framhjulen ett faktum – och det var för sent för korrigeringar. Med låsta framhjul och snurrande bakhjul gick bilen spikrakt in i räcket, precis som avsett. Att alla fyra hjulen inte låser sig vid ett dylikt fel beror på att bilen då skulle bli okontrollerbar och börja snurra. Man vill hellre ha bilen att färdas rakt fram för att kollidera med fronten först, där finns bilens bästa deformationszoner. Så fungerar många andra ABS-bromssystem vid haveri, inte bara Koenigseggs.
Koenigsegg har dessutom dubbelkollat beteendet på sin testbana genom att testa en annan One:1 med urkopplade ABS-givare fram. Den betedde sig exakt likadant vid hård inbromsning, precis som önskat.

Kraschad Koenigsegg One-1 på Nürburgring

Bilen blev rejält tillknycklad.

Bilens alla säkerhetssystem fungerade och utlöste precis som avsett, exempelvis löste krockkuddarna ut och deformationszonerna fungerade som de skulle. Karossens kolfiberpaneler tog kraftig skada, likaså bilens subframes fram och bak. Däremot klarade sig monocoque-chassit utan skada, utan skyddade i stället föraren tillsammans med de aktiva systemen, så som nämnda krockkuddar. Ingen bensin, olja eller hydraulvätska läckte ut, trots att kollisionen var kraftig.

Eftersom monocoquen är intakt ska den nu bilda bas åt en återuppbyggd bil som ska byggas kring den. Motor, växellåda och många andra komponenter plockas från den förolyckade bilen. Även dörrarna klarade sig, de var till och med fullt fungerande, samt det avtagbara taket som inte blev skev eller liknande.

Av kraschen har Koenigsegg lärt sig en hel del. Bland annat att deras övervakningssystem Active Systems Warning, som redan i dag är mer omfattande är vad som krävs, ska utökas med att även bevaka ABS-bromssystemet. I dag övervakar Active Systems Warning många andra system i bilen och om något av dem havererar meddelar systemet föraren via blinkande ljus på instrumentbrädan och en varningslampa. Dessutom begränsas bilens toppfart, av säkerhetskäl, till 100 km/h. Inom kort ska alltså en strulande ABS-givare även få systemet att uppmärksamma föraren.
Koenigsegg kommer att rulla ut en mjukvaruuppdatering för berörda bilar inom kort.

Koenigsegg avslutar med att säga att denna incident inte stoppar dem från deras intensiva testande på Nürburgring (med andra ord; att försöka slå banrekordet), men att projektet pausas för en tid framöver. Kanske redan senare i år, även om det kanske är mer troligt med 2017, är de tillbaka för att ta vid från strax innan kraschen.

Relaterade inlägg

Nytt säljrekord för begagnade bilar trots minskad privatförsäljning

Nytt säljrekord för begagnade bilar trots minskad privatförsäljning

Försäljningen av begagnade bilar ökade med 1,9 procent första kvartalet 2017 jämfört med samma period året innan, vilket innebär 4594 fler sålda bilar. Bilhandeln stod för hela ökningen med 6 094 fler sålda bilar samtidigt som den privata bilförsäljningen minskade med 417 bilar. Totalt såldes 269 053 begagnade bilar under kvartalet, den högsta siffran någonsin […]

2017-05-10
Få ut så mycket som möjligt av din bilförsäljning på nätet!

Få ut så mycket som möjligt av din bilförsäljning på nätet!

Om du har bilar listade till försäljning på nätet är det många som frågar sig vad man egentligen har för konverteringsgrad för pengarna. Carfax Dealer Academy ger månadsvis konkreta tips inom olika områden till dig som arbetar med bilförsäljning. Denna månad är fokus på försäljning på nätet. Carfax Dealer Academy – Online PDF Du kan […]

2017-05-08
Viktigt! För korrekt värdering gällande tillval/paket!

Viktigt! För korrekt värdering gällande tillval/paket!

För att säkerställa att du får en så korrekt värdering som möjligt är det viktigt att alla tillval som finns på bilen bockas i. Detta gäller även ifall vissa tillval ingår i en viss typ av utrustningspaket som standard. Alla känner inte alltid till vad som ingår i de olika biltillverkarnas paket, därför har vi […]

2017-03-06
Försäljningsrekord av begagnat under 2016 – trots svagt sista kvartal

Försäljningsrekord av begagnat under 2016 – trots svagt sista kvartal

Under 2016 sattes ett nytt försäljningsrekord av begagnade bilar. Totalt såldes 1 177 644 bilar – en ökning på 12 066 bilar jämfört med året innan. Samtidigt har försäljningstillväxten för 2016 mattats av och en negativ försäljningstrend gick att skönja under sista kvartalet. I hela sex län minskade försäljningen under 2016. Försäljningen av begagnade bilar […]

2017-01-12
Vem ersätter Nico Rosberg?

Vem ersätter Nico Rosberg?

Janne Blomqvist går igenom förutsättningarna inför den förarplats hos Mercedes som ska fyllas efter Nico Rosbergs plötsliga avhopp.

2016-12-05
Ny bevisning mot toppchefer i Saab

Ny bevisning mot toppchefer i Saab

Stora mängder mail utgör ny bevisning mot åtalade personer i gamla Saab Automobile.

2016-12-03

Annons

Stäng