Den begagnade bilen får flest klagomål

”Hallå konsument!” tar dagligen emot uppemot 350 samtal från konsumenter runt om i Sverige som hör av sig via bland annat telefon, chatt och epost.
Största delen av samtalen handlar om bilar, framför allt begagnade bilar.

– Tyvärr hör de flesta av sig efter att de köpt bil och något fel uppstått. Det är allt från trasiga växellådor och dörrar till motorer som kollapsat, säger konsumentvägledare Frida Eriksson till TT.

Vid klagomål, eller reklamation, är det först och främst företaget som sålt bilen (eller annan vara) som man som konsument ska vända sig till.

– Många känner inte till att de har reklamationsrätt i tre år och de första sex månaderna måste bilhandlaren bevisa att det inte var ett ursprungligt fel, säger Frida Eriksson.

93 procent av konsumenterna som hör av sig till ”Hallå konsument!” gör det efter köpet. Men det finns även de som hör av sig innan för tips och råd.

(Begagnade) bilar är alltså hetaste potatisen hos Konsumentverkets nya tjänst, därefter placerar sig telekomtjänster och bostadstjänster. Då handlar det främst om bindningstider på bredbands- och mobilabonnemang samt problem med anlitade hantverkare.

Den begagnade bilen får flest klagomål

”Hallå konsument!” tar dagligen emot uppemot 350 samtal från konsumenter runt om i Sverige som hör av sig via bland annat telefon, chatt och epost.
Största delen av samtalen handlar om bilar, framför allt begagnade bilar.

– Tyvärr hör de flesta av sig efter att de köpt bil och något fel uppstått. Det är allt från trasiga växellådor och dörrar till motorer som kollapsat, säger konsumentvägledare Frida Eriksson till TT.

Vid klagomål, eller reklamation, är det först och främst företaget som sålt bilen (eller annan vara) som man som konsument ska vända sig till.

– Många känner inte till att de har reklamationsrätt i tre år och de första sex månaderna måste bilhandlaren bevisa att det inte var ett ursprungligt fel, säger Frida Eriksson.

93 procent av konsumenterna som hör av sig till ”Hallå konsument!” gör det efter köpet. Men det finns även de som hör av sig innan för tips och råd.

(Begagnade) bilar är alltså hetaste potatisen hos Konsumentverkets nya tjänst, därefter placerar sig telekomtjänster och bostadstjänster. Då handlar det främst om bindningstider på bredbands- och mobilabonnemang samt problem med anlitade hantverkare.