Den europeiska bilmarknaden ökar allt mer i värde

Jämfört med maj förra året så ökade antalet registrerade personbilar med 16 procent, till drygt 1,33 miljoner bilar sålda. Det innebär att antalet registreringar nu närmar sig de siffror man såg i maj 2008, vilket var precis innan ekonomikrisen slog till.

Nästan samtliga märken ökar sin försäljning. Allra mest ökar Jaguar, som jämfört med maj förra året har ökat försäljningen med hela 137 procent, något som säkert hjälptes av lanseringen av F-Pace under maj månad. Närmast bakom hittar vi Renault med en ökning på drygt 34 procent, följt av Honda som ökar med drygt 32 procent. Dock ska det poängteras att Jaguars försäljningssiffror fortfarande är relativt låga trots den enorma ökningen, med drygt 5 500 bilar sålda.

Chevrolet är det märke som minskar allra mest jämfört med maj förra året, då deras försäljning sjunkit med 74 procent. Totalt har märket endast sålt 117 bilar i Europa under maj månad. Andra märken som minskat försäljningen är Seat (0,4 procent),  Alfa Romeo (1,1 procent) och Mitsubishi (10,2 procent).

Märket som säljer allra flest bilar i Europa är fortfarande Volkswagen, med drygt 143 000 bilar sålda trots dieselgate. Dock ökar de endast sin försäljning med drygt 4 procent jämfört med samma period under 2015. Räknar man in alla märken som Volkswagen äger så ökar koncernen med knappt 9 procent. Samtidigt som det går en aning trögt för den tyska koncernen, så går det allt bättre för de franska och italienska. PSA-, FCA- och Renault-gruppen fullkomligt blomstrar och alla märken inom koncernerna ökar kraftigt (med undantag för Alfa Romeo).

ACEA förväntar sig att marknaden kommer att fortsätta växa i storlek framöver och att försäljningen kommer att öka även i juni.