Det finns en Volkswagen Typ 2 som spöar det mesta på bana

Folkabussen, Typ 2, är mest känd som slitvarg eller campingfordon medan koncernkusinen Porsche 911 för många är den ultimata sportbilen. Schweizaren Fred Bernhard tycks inte ha kunnat släppa tanken på att kombinera dess två fordon.

Andra snabba lastare


Ford Supervan 1971
V8-motor och chassi från GT40 och kaross från en Transit generation ett. Fick uppföljare under 80- och 90-talen.


Renault Espace F1 1994
Familjebuss med Renaults Formel 1-motor på 820 hästkrafter. 0-100 km/h på under tre sekunder. Topphastighet över 300 km/h.

Under fem års tid byggde han denna skapelse utrustad med en motor från Porsche 993 Turbo trimmad till 530 hästkrafter. Det var emellertid det lilla arbetet. Bilen i fråga bygger nämligen på en Typ 2 T3 med en 21 centimeter breddad kaross från en Typ 2 T1 – första serien med delad framruta. Lägg därtill arbetet med att få ner kraften i backen och nog tycks han ha lyckats.

Se på filmen när ekipaget deltar vid 6 Ruote di Speranza på Monza-banan och kör om… Ja, det mesta. Och det som ”racetaxi”, med passagerare ombord.

Och så lite information för att reda ut begreppen. Volkswagen Typ 2 är modellen som i folkmun kallas ”Folkabussen” även om den fanns som flak- och skåpbil. Första generationen (T1) tillverkades mellan 1950 och 1967 och kännetecknas av den delade framrutan. På det följde Typ 2 T2 (1967-1979) som du således lättast ”tas” på den hela vindrutan. Typ 2 T3, som alltså bilen här baseras på, har en betydligt kantigare kaross och slutade tillverkas 1992 och blev den sista Folkabussen med luftkyld motor i baken.

Modellerna har tillverkats i olika länder. I Brasilien höll T2 ut till 2013, dock moderniserad.

Denna artikel till ära bjuder vi även på, inte kaka, men däremot ett bildgalleri med alla Volkswagen Typ 2 från 1950-2013, inklusive den så kallade Plattenwagen. Bildgalleriet finner du nedan.