Dramatiskt STCC på Solvalla

Första heatet under en STCC-helg brukar vara rätt odramatisk och mycket Följa John. Så icke på Solvalla! Björn Wirdheim, Flash Engineering, tog ledningen från första startrutan men redan på första varvet passerades han av Daniel Haglöf, PWR.

Det började regna strax innan start och alla bilar var försedda med omönstrade slicks så det snurrades hej vilt. Richard Göransson, Polestar Cyan Racing, vände runt i första kurvan men körde upp sig till en fjärde plats i mål.

Nykomlingen Philip Morin, PWR, imponerade storligen i sin debut. Trea i kvalet men snurrade även han och var absolut sist i startfältet. Därifrån gjorde han en stilig uppkörning till tredje plats. Morin sade sig vara nöjd men hans minspel avslöjade att han gärna varit ännu längre fram. Det är inte mycket till blygsamhet i denna pratglada norrlänning. Och varför skulle det vara det?

Robert Dahlgrens dröm om att äntligen ta ett STCC-guld gick kanske upp i rök i detta heat. En intryckt kaross (påkörd av teamkamraten och titelutmanaren Göransson!) fattade eld, fick kontakt med ljuddämparen, och det uppstod kraftig brand och rökutveckling i och utanför Polestar-Volvon. Dahlgren var måttligt road efter heatet. Stämningen var så pass irriterad i teamet att en sponsorlunch fick ställas in.

Andra heatet var lika dramatiskt. Frontfigurerna Daniel Haglöf och Björn Wirdheim var involverade i incidenter i första kurvan och var borta, i all stund som Linus Ohlsson, Flash Engineering, flög fram i ledning mot en överlägsen seger. Linus som oväntat fick en chans i en tredjebil hos FE för säsongsavslutningen.

Bakom spelade Philip Morin återigen huvudroll. Från femteplats tog han sig förbi Rasmus Mårten, Brovallen, och de båda Volvoförarna Richard Göransson och Robert Dahlgren. Snyggt och prydligt, inte en skråma på bilarna. Men några varv från mål kom regnet tillbaka och gjorde banan i stort sett okörbar. Rödflagg hade varit på sin plats men icke.

Den stora förloraren blev Morin som snurrade med en andraplats i sikte. Dahlgren tog hand om andraplatsen före Göransson men var fortfarande lika tjurig.

– Jag är norrlänning och glömmer aldrig. Bilen kommer att se ut som skit efter finalen på Knutstorp (24/9), men förhoppningsvis är jag då först i mål, sa Robert Dahlgren i direktsänd teve.

Göransson leder med 22 poäng före Dahlgren innan finalen. I realiteten är det dock bara 16 då varje förare måste räkna bort sin sämsta tävlingshelg. Seger i kvalet ger 25 poäng, varje heatseger likaså. Långt ifrån avgjort med andra ord.

Resultat Solvalla

Race 1 – Top 5
1 Daniel Haglöf SEAT León 26 laps
2 Björn Wirdheim Saab 9-3 +1.577
3 Philip Morin SEAT León +2.792
4 Richard Göransson Volvo S60 +4.419
5 Reuben Kressner Saab 9-3 +4.985

Race 2 – Top 5
1 Linus Ohlsson Nissan SE 26 laps
2 Robert Dahlgren Volvo S60 +28.303
3 Richard Göransson Volvo S60 +31.473
4 Rasmus Mårthen Ford Mondeo +38.333
5 Philip Morin SEAT León +1:03.046

Totalt, förare:
1 Richard Göransson Volvo S60 289 p
2 Robert Dahlgren Volvo S60 267 (-22)
3 Johan Kristoffersson SEAT León 189 (-100)
4 Björn Wirdheim Saab 9-3 187 (-102)
5 Daniel Haglöf SEAT León 185 (-104)

Totalt, team:
1 Polestar Cyan Racing 518 p – Klara mästare

2 SEAT Dealer Team 377 (-141)
3 Flash Engineering 318 (-200)
4 Dacia Dealer Team 158 (-360)
5 Brovallen Design 107 (-411)