Elbilar förkortar däckens livslängd

Stora delar av vårt avlånga land har redan vinterväglag, och från den första december till sista mars måste vi alla som vill köra bil använda vinterdäck med ett mönsterdjup på minst tre millimeter. Ska vi tro däckbranschen så kommer vi behöva köpa nya däck allt oftare – däckens livslängd har nämligen blivit kortare.

– Det här beror på att det är större krav på bilars prestanda idag och även på däcken. Det gör att de slits ner fortare. I fråga om miltal så har man väl förlorat mellan 20 -25 procent, säger Nicklas Lindberg som är chef på en däckverkstad, till Svt Nyheter.

Det finns mycket som påverkar däckens livslängd, inte minst vad bilen drivs av.

– Vi kan se en enorm skillnad mellan en bensinbil och en dieselbil som sliter ner däcken snabbare och vi har en ännu större skillnad när det gäller eldrivna bilar. Det beror främst på att vridmomentet är så mycket kraftigare i dieseldrivna bilar och det gäller i ännu högre grad i elbilar, säger Nicklas Lindberg.

Elbilar förkortar däckens livslängd

Stora delar av vårt avlånga land har redan vinterväglag, och från den första december till sista mars måste vi alla som vill köra bil använda vinterdäck med ett mönsterdjup på minst tre millimeter. Ska vi tro däckbranschen så kommer vi behöva köpa nya däck allt oftare – däckens livslängd har nämligen blivit kortare.

– Det här beror på att det är större krav på bilars prestanda idag och även på däcken. Det gör att de slits ner fortare. I fråga om miltal så har man väl förlorat mellan 20 -25 procent, säger Nicklas Lindberg som är chef på en däckverkstad, till Svt Nyheter.

Det finns mycket som påverkar däckens livslängd, inte minst vad bilen drivs av.

– Vi kan se en enorm skillnad mellan en bensinbil och en dieselbil som sliter ner däcken snabbare och vi har en ännu större skillnad när det gäller eldrivna bilar. Det beror främst på att vridmomentet är så mycket kraftigare i dieseldrivna bilar och det gäller i ännu högre grad i elbilar, säger Nicklas Lindberg.