Blogg

Annons

Elmotorn – så fungerar den

2014-02-05 | Mario Salutskij

Allt fler biltillverkare ger sig in i elbilssegmentet. Den som lyckas kombinera lång räckvidd, praktiskt handhavande och rätt pris har mycket att vinna. Men utmaningarna är många, inte minst tekniskt. Låt oss gå igenom hur en elmotor fungerar.

BMW i3 är det senaste exemplet på en renodlad elbil. Det rör sig alltså inte om någon konverterad standardbil ur det befintliga modellprogrammet, utan en helt ny bil från grunden.
Elbilen har egentligen bara två huvudkomponenter: Elmotorn och batterierna. Sedan tillkommer lite kablage och elektronik för att ladda batterierna så effektivt som möjligt och för att fördela strömmen från batterierna på ett så smart och snålt sätt att strömmen räcker så länge som möjligt.


Själva elmotorn är en beprövad konstruktion som finns sedan länge överallt i vår vardag. Hissar, fläktar, borrmaskiner drivs med elmotorer. På den mobila sidan finns de i tåg, trådbussar, spårvagnar och eltruckar. Så varför inte i bilar? Akilleshälen är batterierna. Deras höga vikt, långa laddningstid och den mediokra räckvidden mellan laddningarna har hållit tillbaka elmotorns intåg som drivkälla i våra bilar. Ända tills nu.


Den mer effektiva eldriften i de senaste bilarna kan i stora drag förklaras på följande sätt:
Batterierna laddas från ett externt eluttag. Viss laddning sker också under körning vid motorbroms. Moderna litiumjonbatterier är effektiva och kan man kyla dessa under laddning eller vid stora strömuttag, kan de hålla bilens hela livslängd. Med gaspedalen reglerar man strömmen från batterierna till motorn. Släpper man upp pedalen ser styrelektroniken till att strömriktningen vänds och kraft återförs till batterierna. BMW kallar sin motor i i3 hybridsynkronmotor för att det är en blandning av elektromagnet- och permanentmagnetmotor. Framöver kan vi förvänta oss ännu effektivare elmotorer, men framför allt lättare och mer snabbladdade batterier.


 



Magnetism
Elmotorn består av två huvuddelar. Den fasta statorn och den roterande rotorn. Principen bygger på magnetism. Magnetens olika poler dras till varandra. Genom elektromagnetism kan man ändra statorns magnetiska poler och på så sätt få rotorn att rotera. Elektromagnetismen skapas av att man lindar koppartråd i form av spolar kring delarna både i rotorn och i statorn och sedan kör ström igenom dem. Eftersom statorns magnetpoler hela tiden byter plats, jagas de av rotorn och rotation uppstår. Kraften på den utgående axeln kommer direkt, vilket gör att växellådan blir överflödig. Motorn, eller motorerna, kan placeras på valfri plats i bilen. Man har till och med placerat motorer i hjulen, men då ökar den ofjädrade vikten vilket försämrar körbarheten.


 



Laddar under bromsning
Elmotorn är egentligen som en generator. När bilen körs tar motorn ström från batterierna, men vid motorbroms går strömmen åt andra hållet och batterierna laddas.


 



Tillverkning
Elmotorn till just BMW i3 tillverkas i Landshut, cirka sex mil nordost om München. Det är en hybridsynkronmotor med inbyggd kraftelektronik. Den arbetar med både permanentmagneter och elektromagneter. En av BMW patenterad lösning.

Relaterade inlägg

Dags att teckna bilförsäkring?

Dags att teckna bilförsäkring?

Mängder av bolag, en uppsjö av erbjudanden och kapitel av finstilt text – att välja rätt bilförsäkring är en utmaning. Uppdelad i etapper blir processen enklare. Här är de frågor du bör ställa dig. Trafikförsäkring, halvförsäkring eller helförsäkring? Först måste du helt enkelt avgöra vilken försäkringstyp du behöver. Vilka behov har du och vilken typ […]

2017-08-01
Dags att sälja din bil? 9 enkla tips för att få högsta möjliga pris!

Dags att sälja din bil? 9 enkla tips för att få högsta möjliga pris!

När du är redo att sälja din bil går det att pressa upp priset mer än du kanske tror. Här är tio snabba tips. 1. Bra och betydande bilder En tilltalande bild är din bästa möjlighet att ge ett lockande första intryck. Om du anonserar ut ett fordon av vanlig modell kan det till och med vara […]

2017-07-19
Ökar nybilsregistrerade elbilar mer än hybrider de kommande åren?

Ökar nybilsregistrerade elbilar mer än hybrider de kommande åren?

Ett modeord idag är ”digitalisering”. Något som de flesta branscher och organisationer idag brottas med. I bilbranschen jobbar man även ifrån tillverkarnas sida väldigt hårt med ”elektrifiering” utav bilarna. När det gäller bilar som enkom drivs av el (”elbilar” tex BMW i3 eller Tesla) så går det än så länge i relativt maklig takt och i […]

2017-06-26
Försäljningsrekord av begagnat under 2016 – trots svagt sista kvartal

Försäljningsrekord av begagnat under 2016 – trots svagt sista kvartal

Under 2016 sattes ett nytt försäljningsrekord av begagnade bilar. Totalt såldes 1 177 644 bilar – en ökning på 12 066 bilar jämfört med året innan. Samtidigt har försäljningstillväxten för 2016 mattats av och en negativ försäljningstrend gick att skönja under sista kvartalet. I hela sex län minskade försäljningen under 2016. Försäljningen av begagnade bilar […]

2017-01-12
Vem ersätter Nico Rosberg?

Vem ersätter Nico Rosberg?

Janne Blomqvist går igenom förutsättningarna inför den förarplats hos Mercedes som ska fyllas efter Nico Rosbergs plötsliga avhopp.

2016-12-05
Ny bevisning mot toppchefer i Saab

Ny bevisning mot toppchefer i Saab

Stora mängder mail utgör ny bevisning mot åtalade personer i gamla Saab Automobile.

2016-12-03

Annons

Stäng