En elbil bland hermelinerna

Några ord från Michelin

Jonas Persson Michelin

Jonas Persson
Tekniskt ansvarig originalmontering, Michelin

”Inramningen är mycket bra”

Vad är din spontana reaktion på eventet, du som är här för första gången?
– Det här var mycket mer positivt än vad jag hade trott från början, jag är verkligen överraskad. Nivån på frågeställningen under vår paneldiskussion var klart högre än väntat och intresset för ämnet var riktigt stort under hela dagen. Det märks tydligt att människorna som kommer hit är en kärnmålgrupp så för vår del är det här helt klockrent. Dessutom är inramningen mycket bra.

Jesus åkte till himlen, vi vanliga dödliga åkte till Mantorp Park. Jag pratar naturligtvis om Kristi Himmelsfärdsdag när vi helt enligt vår egna religiösa tro på att bilar är till för att köras slog upp portarna till Mantorp Parks 3 106 meter långa asfaltslinga.
För sjunde gången i rad välkomnade vi glada läsare och förare till en fullspäckad dag på racerbanan. Lapp på luckan, slutsålt och kalla det vad du vill. 90 bilar, ännu fler människor, och dessutom nya samarbetspartners för året!

De senaste åren har vi arrangerat Teknikens Världs Trackday tillsammans med däcktillverkaren Michelin, i år har vi fyllt på med Volvo Polestar och den legendariska stötdämpartillverkaren Öhlins.
– Vi är mycket glada att kunna utveckla våra trackdays tillsammans med våra samarbetspartners. Michelin, Polestar och Öhlins har så mycket erfarenhet kring just bankörning, snabba bilar och sånt man behöver veta när man vill utvecklas tillsammans med sin bil på banan, säger Teknikens Värld reporter tillika trackday-general Linus Pröjtz.

Vår VIP-gäst Tobias Kaufmann har en svår sjukdom (utöver Saab-ägande), men orkade ta sig till Mantorp. När hans Saab gav upp lånade Volvo Polestar ut en S60. Tack för det!

Några ord från Polestar

Henrik Fries Polestar

Henrik Fries
Produkt- och utvecklingschef, Polestar

”Det här blev som en svensk introduktion”

Första gången på Mantorp tillsammans med Teknikens Värld – hur kändes det?
– Det var riktigt kul att se en blå Polestar-bil bland deltagarna! Vi är jättenöjda med både eventet och vårt deltagande. Eftersom årets modell av S/V60 Polestar är så pass ny så blev ju det här som en svensk introduktion.

– I dagsläget är det ju så att de flesta Polestar-kunderna kör något annat idag och därför tyckte vi det var kul att se det stora intresset för bilarna. Överlag verkar alla ha varit väldigt intresserade och vi tycker att konceptet som blandar utbildningsdel med aktivitet är helrätt.

”Kom och kör, fri fart hela da´n” som är brukligt på många trackdays är inte vårt recept för en lyckad tillställning. Vi vill att du som besökare ska känna att du har lärt dig mer om både dig själv och din bil när du lämnar banan. Därför inleds dagen med två teoripass, ett om bankörning där tonvikten ligger på säkerhet, körställning och spårval, och en paneldebatt med deltagare från Michelin, Öhlins och Polestar. Där avhandlas hela näringskedjan från gummit som är bilens kontakt med vägbanan, via chassi och stötdämpare till själva bilen som helhet.

Uppdelade i tre grupper roterar deltagarna på dessa två teoripass, och ett lite mer praktiskt där man åker med Teknikens Världs testförare i sex sprillans nya Volvo S/V60 Polestar med den nya tvåliters VEA-motorn på 367 hästkrafter – inte bara för att det är kul, utan också för att lära sig spåret runt banan.
– Det bästa är att få åka med och lära sig hur man ska köra på Mantorp, att få hjälp med att hitta spåret, helt enkelt, säger deltagarna Per Branäs och Anders Franzén.

Teknikens Värld trackday 5 maj 2016

Robert Wisti åkte racetaxi med testchef Hans Hedberg i Volvo S60 Polestar. Stackarn…

Några ord från Öhlins

Jonas Jarlmark Näfver Öhlins

Jonas Jarlmark Näfver
Utvecklingschef bil, Öhlins

”Vi lär oss massor av deltagarna!”

Stötdämpartillverkaren Öhlins är för första gången med som partner på våra trackdays, och utvecklingschefen Jonas Jarlmark Näfver är mycket nöjd med den första dagen för året.

Hur upplever ni den här dagen?
– Vi lär oss massor av att träffa våra kunder – både befintliga och förhoppningsvis framtida – på plats på banan, där de använder sina bilar. Att få höra deras funderingar och synpunkter är väldigt
viktigt för oss, det är ju utifrån vad de vill ha vi ska utveckla våra produkter, säger han.

Bredden i bilfloran är helt fantastisk, och vi gratulerar särskilt Leo Johansson som kom med sin BMW i3 och därmed blev den förste någonsin att köra elbil på en Teknikens Värld-trackday! Tur dock att det sitter en liten bensinmotor i den för säkerhets skull. Bengt Adolfi kör Morgan Plus 4 och var också glad: – Det är en konst att göra detta professionellt och begripligt för vanligt folk, och det har ni lyckats med, säger han.

Efter lunch laddades det på för fullt i tre grupper. Fyra gånger femton minuters körpass för de tre grupperna, med gott om vilotid för både bil och förare däremellan. Solen sken, greppet var bra, leendena stora i deltagarnas anleten och alla bilar hela när dagen led mot sitt slut! Det gläder vi oss åt, men det som värmde våra hjärtan var vår VIP-gäst Tobias Kaufmanns besök. Han orkade sig upp ur sjuksängen för att köra sin trimmade Saab 9-5 som tyvärr vägrade gå rent, men det löste Henrik Fries på Volvo Polestar genom att helt sonika låna ut en S60 Polestar. Nu har vi dessutom fått rapport om att Saaben är lagad och går som den ska. Nu håller hela redaktionen tummarna för att Tobias själv ska bli frisk och vara med på väldigt många kommande trackdays!

Teknikens Värld trackday 5 maj 2016

Anna Häggson i mitten var glad efter racetaxin: – Jag åkte med Thomas, han hade väldigt bråttom…

Teknikens Värld trackday 5 maj 2016

Vår rallyvärldsmästare Kalle Grundel döljer ansiktet för fartkamerorna – trots att de saknas…

Teknikens Värld trackday 5 maj 2016

Teoripass om hur man ska tänka för att få ut det mesta av sitt chassi samt vad man ska undvika. Bra grej!

Trackday 20 2016 artikel

Den 22 juni kör vi igen, denna gång Trackday 2.0 – en uppföljningskurs för att du ska utvecklas som förare. Få platser kvar, så kvicka dig att boka!