EU till Volkswagen: ”Kompensera inte bara era USA-kunder”

Det var i USA som Volkswagens systematiska utsläppsfusk på dieselbilar upptäcktes. Omkring en halv miljon bilar erkände företaget innehåller den olagliga programvara som får bilarna att släppa ut låga nivåer av kväveoxider (NOx) i mätlaboratoriet medan de vid verklig körning släpper ut uppemot 40 gånger högre volymer av de kemiska föreningarna som för människan är hälsofarliga.
Kort därefter erkände Volkswagen vidare att ytterligare bilar runt om i världen är behäftade med fusket. Totalt elva miljoner bilar varav 8,5 miljoner av dessa återfinns i Europa.

Efter en och en halv månad med ilska och vrede från myndigheter och allmänhet förklarade Volkswagen att de kommer att kompensera de kunder som har drabbats i USA och Kanada. Omkring 9 000 kronor får varje bilägare för att de äger Volkswagen-bilar som inte håller vad de lovar. Ingen stor kompensation, men alltid något – och betydligt mer än vad de europeiska Volkswagen-ägarna får.

Ett par veckor efter att den nordamerikanska kompensationen meddelats kom uppgiften från en talesperson inom Volkswagen om att märkets europeiska kunder inte får ett öre. Ekonomisk kompensation ska endast vara nordamerikanerna till godo eftersom de anses vara hårdare drabbade av skandalen än de europeiska. Kunderna i Europa ska bara få sina bilar åtgärdade.

Men nu visar det sig att EU-styret inte är nöjda med hur Volkswagen gör skillnad på ägare och ägare. I ett brev till Volkswagen vd Matthias Müller anger EU-industrikommissionär Elzbieta Bienkowska en lista med krav/rekommendationer. Bland de krav/rekommendationer som ligger högst upp finns kompensation av europeiska kunder.

Enligt nyhetsbyrån Reuters, som har sett Bienkowska  brev till Müller, anser hon att Volkswagen bör ompröva sin hållning när det gäller kompensation och tänka igenom olika sätt att ersätta även europeiska kunder. Hon skriver också att trots olika rättsliga åtgärder i USA och EU spelar en ekonomisk kompensation en central roll för att Volkswagen även i fortsättningen ska uppfattas som ett ansvarsfullt och pålitligt företag.

På torsdag ska Elzbieta Bienkowska träffa Matthias Müller, återstår att se vad han har för besked att ge då. Blir det kompensation i Europa eller inte? Om så blir fallet, skulle det handla om samma summa som i Nordamerika så blir det en saftig nota för Volkswagen. Krasst räknat landar det på 76,5 miljarder kronor, dock bara en tiondel av den summa som USA:s stämning kan komma att kosta företaget, nämligen 766 miljarder kronor.