Ferrari GTC4Lusso – tre snabba från provkörningen

Hej Linus, var befinner du och Ferrari er nu?
– I Sydtyrolen med hänförande utsikt från vägarna. Utsikten över instrumentbrädan är inte dum den heller.

Du kör alltså Ferrari FF som efter fem år har uppdaterats kraftigt och fått nytt namn – GTC4Lusso. Berätta mer!
– Den är som du säger kraftigt uppdaterad. Till viss del handlar det om en helt ny bil, framför allt sett till exteriör och interiör. Bland de tekniska nyheterna finner vi bland annat fyrhjulsstyrning och mer avancerad stötdämpning. Den driver fortfarande på alla fyra, men tekniken är förfinad och ska bjuda på bättre grepp.

– V12:an är fortfarande på 6,3 liter men i stället för 660 hästkrafter är det 690 som numera gäller. 0-100 km/h går på 3,4 sekunder, 0,3 sekunder snabbare än tidigare. Och jag vill lova att man enkelt får hysteriska hastigheter levererade, men bilen bjuder på ändå på ett otroligt självsäkert lugn. Ferrari har fått en GT-bil att bli än mer GT-bil, här är den i sitt esse.

Ferrari GTC4Lusso med Linus Pröjtz

Vad gör du en dag som i dag? Linus är i Sydtyrolen och kör Ferraris lyxigaste vagn med 690 hästkrafter.

Oj, nu blev jag sugen! Vad ska jag säga till min bankman?
– Att du behöver få loss strax under 2,7 miljoner från honom. Redan nu kan du lägga order på ett exemplar och till kund rullar de första exemplaren ut i september/oktober. Så det är bara att slå till, Mattias! Fast om du beställer nu får du inte din bil under nämnda månader, för att få den då skulle du ha varit tidigare ute.

Hela provkörningen av vad som låter som en fantastisk GT-bil kan du läsa i kommande nummer av Teknikens Värld. Där kommer Linas att bjuda på minst lika fantastisk sommarläsning, missa inte det!