Fiat Chrysler söker stor allianspartner – GM överst på önskelistan

Sergio Marchionne är vd för världens sjunde största biltillverkare Fiat Chrysler Automobiles som bildades 2014. I koncernen ingår mängder med bilmärken, så som Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Ferrari, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Ram, Abarth, Mopar, SRT samt en hel drös andra varumärken som exempelvis fordonskomponentstillverkaren Magneti Marelli.
Trots de många varumärkena har koncernen på vissa marknader svårt att hävda sig gentemot konkurrenterna. Sergio Marchionne vill därför underlätta för företaget genom att sänka utvecklings- och produktionskostnader samtidigt som han vill få in en fot på marknader där Fiat Chrysler går svagt. Han vill helt enkelt hitta en partner att bilda allians med.

Fokus är att stärka koncernens närvaro på den amerikanska marknaden och etablera sig på allvar i Asien, en marknad där Fiat Chrysler är betydligt svagare än konkurrenterna. Familjen Agnelli, storägare i Fiat, sägs enligt källor till nyhetsbyrån Reuters vara mycket förtjusta i amerikanska konkurrenten GM och vill se ett samgående med dem. GM är starka i USA och på den asiatiska marknaden, dock svagare i Europa och just denna balans skulle passa Fiat Chrysler Automobiles som handen i handsken. Speciellt då GM:s och franska PSA:s samarbete sprack för drygt ett år sedan.

En talesperson för GM säger dock att de är fokuserade på att på att köra vidare på sin egen strategi som bland annat innebär en storsatsning på Opel i Europa. Familjen Agnellis önskan grusas också av ett uttalande från en amerikansk bankman med insyn i GM: ”De är inte intresserade”.

En annan bankman med insyn i den amerikanska bilindustrin kallar Sergio Marchionnes utspel för ett försök att dölja det faktum att Fiat Chrysler Automobiles gyllene år är på väg mot sitt slut.

2019 är det sagt att Sergio Marchionne ska kliva ned från vd-posten och innan dess vill han ha fått till en stabil grund för företaget.

Fiat Chrysler söker stor allianspartner – GM överst på önskelistan

Sergio Marchionne är vd för världens sjunde största biltillverkare Fiat Chrysler Automobiles som bildades 2014. I koncernen ingår mängder med bilmärken, så som Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Ferrari, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Ram, Abarth, Mopar, SRT samt en hel drös andra varumärken som exempelvis fordonskomponentstillverkaren Magneti Marelli.
Trots de många varumärkena har koncernen på vissa marknader svårt att hävda sig gentemot konkurrenterna. Sergio Marchionne vill därför underlätta för företaget genom att sänka utvecklings- och produktionskostnader samtidigt som han vill få in en fot på marknader där Fiat Chrysler går svagt. Han vill helt enkelt hitta en partner att bilda allians med.

Fokus är att stärka koncernens närvaro på den amerikanska marknaden och etablera sig på allvar i Asien, en marknad där Fiat Chrysler är betydligt svagare än konkurrenterna. Familjen Agnelli, storägare i Fiat, sägs enligt källor till nyhetsbyrån Reuters vara mycket förtjusta i amerikanska konkurrenten GM och vill se ett samgående med dem. GM är starka i USA och på den asiatiska marknaden, dock svagare i Europa och just denna balans skulle passa Fiat Chrysler Automobiles som handen i handsken. Speciellt då GM:s och franska PSA:s samarbete sprack för drygt ett år sedan.

En talesperson för GM säger dock att de är fokuserade på att på att köra vidare på sin egen strategi som bland annat innebär en storsatsning på Opel i Europa. Familjen Agnellis önskan grusas också av ett uttalande från en amerikansk bankman med insyn i GM: ”De är inte intresserade”.

En annan bankman med insyn i den amerikanska bilindustrin kallar Sergio Marchionnes utspel för ett försök att dölja det faktum att Fiat Chrysler Automobiles gyllene år är på väg mot sitt slut.

2019 är det sagt att Sergio Marchionne ska kliva ned från vd-posten och innan dess vill han ha fått till en stabil grund för företaget.