Finsprit i tanken

Att alkohol, i form av etanol, tappar mark som alternativt bränsle för fordon i Sverige kan väl inte ha gått någon förbi. Faktum är att antalet kubikmeter E85 som körs ut till landets mackar har mer än halverats på tre år.
Annat är det i Skottland. Där ställer man stora förhoppningar till att ha sprit i tanken. Eftersom de var först ut i Storbritannien att anamma EU:s mål att kapa utsläppen av växthusgaser med 80 procent till år 2050, får man ta deras beslut på allvar. Men så har de också ett trumfkort på handen: whiskyn.

Celtic Renewables har startat ett samarbete med whiskyproducenter för att förvandla deras restprodukter till fordonsbränsle. Inte ens tio procent av det som lämnar landets destillerier är, eller kommer att bli, drickbar whisky – resten är slaggprodukter. Vi talar om två miljarder liter i flytande och 750 000 ton i fast form som industrin, som omsätter fyra miljarder pund årligen, lämnar efter sig. Tidigare har man haft svårt att göra sig av med massorna. En del har blivit djurfoder, en hel del har dumpats i havet.

Nu tar emellertid Celtic Renewables till vara på resterna och processar det genom ABE-metoden – alltså fermentering – och resultatet blir biobutanol som kan användas som bränsle i dagens förbränningsmotorer utan att de behöver byggas om. Även om biobutanol har högre energitäthet än etanol så går det åt mer bränsle per mil jämfört med bensin men avgaserna är renare.

Företaget har fått elva miljoner pund av staten för att bygga en fabrik som ska kunna producera en miljon liter bränsle per år. Den mest troliga framtiden för biobutanol är att mixa det med bensin. Att utmana oljeindustrin och bygga en ny infrastruktur är en lika onödig som omöjligt uppdrag, menar företaget.