Fisker gapar efter Tesla med EMotion

Minns du bilmodellen Karma? Danske Henrik Fiskers lyxladdhybrid med solceller på taket och drivved i inredningen. Efter ett par års produktion gick Fisker Automotive i konkurs och resterna köptes upp av kinesiska Wanxiang som nu släppt en ny version av bilen.

Henrik själv bildade Fisker Inc och nästa bil står på tur har vi tidigare fått veta. Den ska bli helt eldriven och vara en spirituell efterträdare till Karma. Nu får vi se hur den kommer att se ut, men nog påminner den mer om konkurrenten Teslas bilar än ”gamla” Karma, även om fronten är betydligt mer uttrycksfull.

EMotion, som bilen heter, är byggd i aluminium och kolfiber och ska ha en räckvidd på 64 mil och mäkta med en topphastighet på nästan 260 km/h. Bilen ska ha en ny batteriteknik, utvecklad inom koncernen, som omfattar det grafitliknande materialet grafen vilket möjliggör tidigare nämnda prestandasiffror.

Fisker Emotion

Bilen ska ”snart börja tillverkas någonstans i USA” och levereras i mitten av nästa år. EMotion är en toppmodell som ska följas upp av en instegsversion. Ett scenario vi känner igen från Tesla Motors som just nu kämpar med att få ut sin ”lilla” Model 3.

Trots kollapsen vid förra försöket med modellen Karma är Henrik Fisker ingen man ska räkna bort i förväg. Han är nämligen mannen bakom formerna på stilikoner som BMW Z8 och Aston Martin DB9.

Fisker gapar efter Tesla med EMotion

Minns du bilmodellen Karma? Danske Henrik Fiskers lyxladdhybrid med solceller på taket och drivved i inredningen. Efter ett par års produktion gick Fisker Automotive i konkurs och resterna köptes upp av kinesiska Wanxiang som nu släppt en ny version av bilen.

Henrik själv bildade Fisker Inc och nästa bil står på tur har vi tidigare fått veta. Den ska bli helt eldriven och vara en spirituell efterträdare till Karma. Nu får vi se hur den kommer att se ut, men nog påminner den mer om konkurrenten Teslas bilar än ”gamla” Karma, även om fronten är betydligt mer uttrycksfull.

EMotion, som bilen heter, är byggd i aluminium och kolfiber och ska ha en räckvidd på 64 mil och mäkta med en topphastighet på nästan 260 km/h. Bilen ska ha en ny batteriteknik, utvecklad inom koncernen, som omfattar det grafitliknande materialet grafen vilket möjliggör tidigare nämnda prestandasiffror.

Fisker Emotion

Bilen ska ”snart börja tillverkas någonstans i USA” och levereras i mitten av nästa år. EMotion är en toppmodell som ska följas upp av en instegsversion. Ett scenario vi känner igen från Tesla Motors som just nu kämpar med att få ut sin ”lilla” Model 3.

Trots kollapsen vid förra försöket med modellen Karma är Henrik Fisker ingen man ska räkna bort i förväg. Han är nämligen mannen bakom formerna på stilikoner som BMW Z8 och Aston Martin DB9.